Onko Leo Tolstoin päiväkirjoja suomennettu? Entä hänen kirjeitään, joista oheiset otteet ovat peräisin? “One can live magnificently in this world, if one knows…

Kysytty

Onko Leo Tolstoin päiväkirjoja suomennettu? Entä hänen kirjeitään, joista oheiset otteet ovat peräisin?

“One can live magnificently in this world, if one knows how to work and how to love, to work for the person one loves and to love one’s work.” - Leo Tolstoy, Letter to Valerya, 1856

“In everything, in almost everything that I have written, I was guided by the need to bring together ideas linked among themselves, in order to achieve self-expression.” - Letter from Tolstoy to N. N. Strakhov, April, 1876.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leo Tolstoin päiväkirjoja ei ole suomennettu. Joitain yksittäisiä kirjeitä, kirjeiden katkelmia ja referaatteja Tolstoin kirjeenvaihdosta sisältyy vuodet 1828-63 kattavaan kirjaan Leo Tolstoin elämä ja teokset : autobiografisia muistelmia, kirjeitä ja elämäkerrallisia aineksia. 1 nidos, Lapsuudesta ensi miehuuden ikään (WSOY, 1906). Kysymyksessä siteerattua kirjettä vuodelta 1856 kirjasta ei kuitenkaan löydy.