Onko lapsille (päiväkoti-ikäisestä alakoululaisiin) kirjoitettu ja kuvitettu kirjoja, joissa käsiteltäisi hankaluuksia ja välirikkoja sukupolvisuhteissa?…

Kysytty

Onko lapsille (päiväkoti-ikäisestä alakoululaisiin) kirjoitettu ja kuvitettu kirjoja, joissa käsiteltäisi hankaluuksia ja välirikkoja sukupolvisuhteissa? Esimerkiksi että lapsi ei saa tavata isovanhempaansa, koska vanhempi ja isovanhempi eivät ole väleissä keskenään? Jos ei ole, voisiko tällaiselle kirjalle löytyä lukijoita esim. päiväkodin ja koulujen kautta? Olisiko tällaiselle kirjalle tarvetta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan tuota aihetta käsitteleviä kirjoja en löytänyt. Yleensä lastenkirjoissa isovanhemmuus on lämmin ja helppo asia tai sitten kirjat käsittelevät tärkeän ihmisen menettämistä kuolemisen näkökulmasta. Mukaan mahtuisi varmasti myös välirikosta kertovia kirjoja. Päiväkotien ja koulujen kirjatarvetta kannattaa tiedustella esim. Varhaiskasvatuksen tietopalvelusta tai Peda.netistä.

Lapsille suunnattuja tunnetaito-kirjoja on kyllä tullut viimeaikoina muutamia sarjoja esim. Julia Pöyhösen ja Heidi Livingston Fanni-kirjat ( Helmet hakutulos) sekä Tiina Haapsalon, Katri Kirkkopellon ja  Laura Revon Molli-kirjat. (Helmet hakutulos)

Hakusanalla tunnetaidot Helmet haku löytää 295 teosta lapsille ja aikausille. Helmet hakutulos