Onko Laminoitu juutti ekologista?

Kysytty

Onko Laminoitu juutti ekologista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kysyjä tarkoittaa "ekologisella" samaa kuin "ekologisesti kestävällä tavalla tuotettua", vastaus riippuu siitä, millä aineella juutti on "laminoitu". Normaalisti laminoinnilla tarkoitetaan paperin, kartongin tms. sijoittamista kahden kuumentamalla tai muulla tekniikalla yhdistettävän muovinpalan väliin. Koska prosessissa tarvitaan muovia, joka sinällään on ekologisesti arveluttava raaka-aine (valmistetaan fossiilisesta raaka-aineesta ja sen päätyminen luontoon aiheuttaa ongelmia), laminointia tuskin voi pitää ekologisesti järkevänä tekniikkana.

Toisaalta pitkällä tähtäimellä muovilla vahvistettu juutti voi olla johonkin toiseen ratkaisuun verrattuna ekologisesti järkevä. Jos vaihtoehtona on esimerkiksi kokonaan muovista valmistettu tuote, laminoitu juutti voi olla sitä parempi ratkaisu. Laminoidun juutin ekologisuus riippuu siis myös siitä, mikä olisi sen vaihtoehto. Pelkästä juutista valmistettu tuote on kuitenkin ekologisempi kuin laminoitu juutti.

Heikki Poroila