Onko lajeja joita biologit tai eläintarhat ovat tuhonneet elinympäristöistään enemmän kuin metsästys tai lemmikkieläinkauppa?

Kysytty

Onko lajeja joita biologit tai eläintarhat ovat tuhonneet elinympäristöistään enemmän kuin metsästys tai lemmikkieläinkauppa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisesta ei löytynyt tietoa. Kansainvälinen ympäristöjärjestö WWF:n sivuilla eläin- ja kasvilajien uhanalaisuuden merkittävimmäksi uhaksi mainitaan luonnonvaraisten elinympäristöjen häviäminen ja heikentyminen, mikä johtuu usein maatalouden levittäytymisestä. Muita syitä ovat ilmastonmuutos, salametsästys ja ylikalastus:

https://wwf.fi/uhat/luonnon-monimuotoisuuden-koyhtyminen/

Eläintarhat voivat jopa auttaa luonnon monimuotoisuuden suojelussa. Korkeasaaren eläintarhan sivuilla kerrotaan, että suojelubiologit ovat saaneet hyödyllistä tietoa eläintarhan lajitietokannasta. Sen tiedot voivat auttaa ennustamaan mm. sitä, mitkä lajit ovat katoamasta luonnosta ja kuinka lajien yksilöiden määrää ja monimuotoisuutta voi vahvistaa:

https://www.korkeasaari.fi/elaintarhojen-lajitietokannasta-uutta-tietoa…