Onko lainauskerroista kirjakohtaisia tilastoja. Kiinnostaa lähinnä eniten lainatut tietokirjat. Esimerkiksi 20 eniten lainattua kirjaa. Ei sinänsä väliä onko…

Kysytty

Hei
Onko lainauskerroista kirjakohtaisia tilastoja. Kiinnostaa lähinnä eniten lainatut tietokirjat. Esimerkiksi 20 eniten lainattua kirjaa. Ei sinänsä väliä onko tilasto valtakunnallinen vai jonkin suurehkon kirjaston tilasto. Haluan tietää minkälaista tietokirjallisuutta ihmiset lukevat mielellään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietyn kirjan lainoista on mahdollista saada lainaustilastoja. Ne ovat aina kirjaston tai kirjastokimpan lukuja, jotka lasketaan esim. kirjan eri painoksille erikseen. Ne eivät ehkä ole paras tapa saada selville ihmisiä juuri nyt eniten kiinnostavia kirjoja. Vanhoille kirjoille on ehtinyt  kertyä uusia enemmän lainoja, ja myös erilaisten painosten luvut ovat erillisiä.

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen halutuimmat löytyvät listattuina Helmetin sivuilta. Sivulla kerrotaan , että lista perustuu lukuun, joka kertoo varausten ja hankittujen niteiden määrän. Halutuin on siis teos, jonka jonossa olevien varausten määrä yhteenlaskettuna hankittujen niteiden määrällä on korkein. Tämä listaus voisi kertoa enemmän tämänhetkisten tietokirjojen suosiosta. Uusin lista perustuu tilanteeseen 4.12.2018.

Listattuna ovat erikseen kaunokirjojen ja tietokirjojen top 20. Listat löytyvät alla olevasta linkistä:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Joulukuun_halutuimmat_kirjat(176115)