Onko laillista vuokrata lautapelejä yksityishenkilönä toisille yksityishenkilöille?

Kysytty

Onko laillista vuokrata lautapelejä yksityishenkilönä toisille yksityishenkilöille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme pysty antamaan luotettavia lainopillisia neuvoja, joten tämä on pelkästään maallikkotietämyksen perusteella laadittu vastaus. Vastausta ei siis kannata ottaa pätevänä laintulkintana.

Tekijänoikeuslaki jättää teoksen määrittelyn avoimeksi. Teoksen määritelmää on kuitenkin lähestytty alan kirjallisuudessa ns. teoskynnyksen käsitteellä. Ajatuksena on, että jos teos on tarpeeksi omaperäinen, jotta kukaan muu ei sattumalta voisi päätyä samanlaiseen lopputulokseen, kyseessä on silloin teoskynnyksen ylittävä teos. Rajanvetona esimerkiksi satunnainen kauppalappu ei välttämättä ylitä teoskynnyksen rajaa, mutta jo kohtalaisen lyhytkin runo voi olla tarpeeksi omaperäinen ollakseen teos.

Oma näkemykseni olisi, että lautapeli mitä luultavimmin ylittää teoskynnyksen ja on siten lain tarkoittamassa mielessä teos. Lautapeli vaatii tekijältään luovaa panosta. Pelilauta jo itsessään voi olla kuvateos, jos siinä on esimerkiksi pelin sääntöjen mukaan laadittuja kohtia ja kenties kuvitustakin. Säännöt ovat itsessään kirjallinen teos, koska tuskinpa kukaan muu olisi voinut sattumalta luoda samanlaisia sääntöjä, jos kyseessä on vähänkään mutkikkaampi lautapeli. Nähdäkseni siten lähes mikä tahansa lautapeli on teos, jolloin sen vuokraaminen vaatisi tekijänoikeuslain 19 §:n mukaisesti tekijän luvan.

Jos haluat varmempaa tietoa lautapelien vuokraamisen laillisuudesta, voit pyytää asiasta lausuntoa tekijänoikeusneuvostolta. Tekijänoikeusneuvosto antaa lausuntoja tekijänoikeuden tulkinnasta. Vaikka ne eivät ole oikeudellisesti sitovia, tuomioistuimet saattavat hyvin huomioida ne päätöksissään. Tekijänoikeusneuvoston sivut löytyvät osoitteesta http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Jos tekijänoikeuden tulkinta kiinnostaa, voin suositella Pirkko-Liisa Haarmannin teosta ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005).