Otsikko
Onko lähdettä, jossa olisi erikoisaloittain mainittu yliopistosairaaloissa työskentelävän henkilökunnan koulutus. Otokseni on yhdestä sairaalasta ja yritän…

Kysytty

Onko lähdettä, jossa olisi erikoisaloittain mainittu yliopistosairaaloissa työskentelävän henkilökunnan koulutus. Otokseni on yhdestä sairaalasta ja yritän löytää viitettä, josta kävisi ilmi, että henkilökunnan (sairaanhoitajien) koulutusrakenne on sama yleensä yo-sairaaloissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Stakesin tilastoraporttisarjassa on julkaistu Kaija Vaalgamaan ja Jukka Ohtosen "Terveydenhuollon ammattihenkilöt 31.12.1999 (8/2000), jossa ei ole juuri yliopistosairaaloissa työskentelevän henkilökunnan koulutusta koskevaa taulukkoa. Julkaisussa on kuitenkin esim. taulukko "Työikäiset laillistetut ja nimikesuojatut terveydenhuollon ammattihenkilöt suurimmissa kaupungeissa 31.12.1999", jonka alaviitteissä mainitaan jotakin myös tutkinnoista, mutta taulukko on siis kaupungeittain, ei sairaaloittain. Toisessa taulukossa " Työikäiset eräät terveydenhuollon ammattihenkilöt koulutusasteen tai erikoisalan mukaan erityisvastuualueittain ja sairaanhoitopiireittäin 31.12.1999" on esim. Turun yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueen mukaiset tiedot.
Suomen kuntaliiton julkaisema Suomen sairaalatilasto 1999 (2000) sisältää erikoissairaanhoidon toiminta- ja taloustietoja sairaanhoitopiireittäin ja sairaaloittain. Tilastoissa on kuitenkin yhdistetty kaikkien eriasteisten sairaanhoitajien ja muiden vastaavien tiedot yhteen sarakkeeseen, joten eriteltynä lukuja ei saa näistä tilastoista, vaikka luvut ovatkin myös sairaalakohtaisia. Tästä tilastosta ei kuitenkaan saa koulutustietoja.
Stakesin palautesivulta voi pyytää lisätietoja heidän julkaisemistaan tilastoista http://www.stakes.fi/palaute/index.html