Onko kukaan Suomalainen kaunokirjailija kirjoittanut romaania/novellia elamasta Irlannissa tai Irlannin kulttuurista ylipaatansa?

Kysytty

Onko kukaan Suomalainen kaunokirjailija kirjoittanut romaania/novellia elamasta Irlannissa tai Irlannin kulttuurista ylipaatansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavat kaunokirjalliset teokset liittyvät Irlantiin tavalla tai toisella:

Jalonen, Riitta: Todistaja Brigitin talossa (romaani, v. 1998).
Jalonen, Olli: Ilo ja häpeä: kertomus kahdesta maasta; ja itsestäsi (romaani, v. 1981).
Lander, Leena: Tulkoon myrsky (romaani, v. 1994).
Kirstilä, Pentti: Hanhivaara ja sateisen saaren tappaja (jännityskirjallisuus, v. 2000).
Verronen, Maarit: Kylmien saarten soturi (romaani, v. 2001).
Vainonen, Jyrki: Pyhän Leon ihme (tarina Johanna Sinisalon toimittamassa kokoelmassa "Verkon silmässä: tarinoita internetin maailmasta", v. 2005).
Kankaanpää, Hannu: Aika totta (runokokoelma, mm. sarja Irlanti-runoja, v. 1996).
Saarikoski, Pentti: Kirje vaimolleni (romaani, v. 1968).
Rinnekangas, Reijo: Myöhästynyt juhla (kirjoituskokoelma, ks. s. 58-62, v. 1993).
Kohonen, Laila: Vankkuriseikkailu (lastenkirjallisuus, v. 1985).

Lisäksi voisi mainita kaksi matkakirjaa 1950-luvulta, joiden kirjoittajat ovat tunnetumpia kaunokirjallisista teoksistaan:
Tynni, Aale: Vieraana vihreällä saarella (v. 1954).
Tikkanen, Henrik: Paddys land, irländska skisser av Henrik Tikkanen (sisältää runsaasti piirroksia, v. 1957).

Tiedot ovat peräisin pääkaupunkiseudun kirjastojärjestelmä HelMetistä (www.helmet.fi ), Sanojen aika -tietokannasta (http://kirjailijat.kirjastot.fi/ )ja Roma-tietokannasta (www.pori.fi/kirjasto/romauusi/index.php ).