Onko kristallografia kvartsia ja sen muunnoksia tutkiva kidetiede?

Kysytty

Onko kristallografia kvartsia ja sen muunnoksia tutkiva kidetiede?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fysiikkaan liittyvissä peruskysymyksissä voinee luottaa verkkotietosanakirja Wikipediaan, joka kertoo, että "kristallografia eli kidetiede eli kideoppi on tieteenala, joka tutkii kiteisen aineen erikoispiirteitä kuten kiderakennetta eli atomien kaukojärjestystä."

Kiteisellä aineella puolestaan tarkoitetaan "kiinteässä olomuodossa olevaa ainetta, jossa atomit tai molekyylit ovat järjestyneet säännölliseen, toistuvaan aineelle tyypilliseen kiderakenteen mukaiseen järjestykseen. Kiteinen aine ei tyypillisesti koostu yhdestä kiteestä, vaan monista pienistä "kiteistä" eli rakeista, joita erottavat raerajat."

Tästä voisi päätellä, että kvartsi on vain yksi mineraali tai kiinteä aine, jota kristallografia tutkii. Helsingin Sanomien artikkelissa (8.12.2009) mainitaan, että kristallografiaa on käytetty jo lähes sadan vuoden ajan mineraalien ja pienten molekyylien kiderakenteiden selvittämiseen.

Lähteet:

Koskiniemi H (2009) Röntgenkristallografia paljastaa, miten proteiini toimii. Helsingin Sanomat 8.12.2009.

Wikipedia. Kiteinen aine. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiteinen_aine. (Viitattu 13.7.2021)

Wikipedia. Kristallografia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristallografia. (Viitattu13.7.2021)