Otsikko
Onko koulun virsikirjassa (ISBN 9789510256640) mukana soinnut ja nuotit?

Kysytty

Hei

Onko koulun virsikirjassa (ISBN 9789510256640) mukana soinnut ja nuotit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjän mainitsemalla ISBN-numerolla julkaistussa virsikirjan versiossa on Fennica-tietokannan mukaan nuotit eli käytännössä virsien melodianuotinnokset. Minulla ei ole julkaisua nähtävänä, joten en pysty sanomaan asiaa varmasti, mutta yleensä virsikirjan nuottipainoksiin ei ole lisätty sointumerkintöjä ainakaan systemaattisesti, koska urkurit säestävät ns. koraalikirjasta eli uruille tehdystä versiosta. Ainakin vuoden 1986 virsikirjauudistuksessa toimituskunta kuitenkin lisäsi sointumerkit noin 40 suosittuun virteen, joita lauletaan paljon kouluissa. Näissä sointumerkit ovat todennäköisesti myös tässä vuonna 2011 julkaistussa versiossa.

Koska virsikirjoja valmistetaan hyvin monenlaisina versioina, suosittelen varmistamaan kaupassa, että se on juuri halutunlainen. Valitettavasti tätä kysyjän etsimää versiota ei nimittäin löydy esimerkiksi HelMet-kirjastoista, joissa tarkistuksen voisi tehdä. Merkitsemme myös tietokantaan tällaisia tietoja, joita ei siis nyt ole käytettävissä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto