Onko koskaan tullut vastaan kirjaa jota olisi mahdotonta aakkostaa? Esim. ettei tiedä mikä on kirjailijan suku- ja mikä etunimi, tai sukunimi alkaa…

Kysytty

Onko koskaan tullut vastaan kirjaa jota olisi mahdotonta aakkostaa? Esim. ettei tiedä mikä on kirjailijan suku- ja mikä etunimi, tai sukunimi alkaa tuntemattomalla kirjaimella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto on sikäli huono paikka tuon kysymyksen vastaajaksi, että tavalla tai toisella teokset on pakko aakkostaa - tavallaan ei ole sijaa sille mahdollisuudelle, että aakkostaa ei voisi. Tässä selvitys asiasta informaatikolta, joka tekee luettelointityötä Helsingin kaupunginkirjastossa:

"Kyllä aina on pystytty aakkostamaan, en keksi tilannetta, että emme pystyisi. Monta kertaa pitää kyllä miettiä, mikä on etu- ja mikä sukunimi. Siihen on apuvälineitä, mm. teoksia eri kielisten nimien käytöstä, eri maiden kirjastojen tietokannat, kongressin kirjaston luettelo. Eri kirjoitusjärjestelmällä kirjoitettuja kirjoja - niitä, joihin oma ammattitaitomme ei riitä - meille translitteroivat tulkit. Omasta takaa meillä on melko laaja kielitaitovalikoima.
Ainoa, missä ongelmia voi tulla, on tapaus, jossa teoksen tekijä tai nimeke tai molemmat olisivat jonkinlaisia symboleja. Takavuosina Prince-niminen laulaja päätti ottaa käyttöön nimenään pelkän kuvasymbolin. Siitä näki muotoa äArtist formerly known as Prince tai Symbol. (Me käytimme kuitenkin kirjaston tietokannassa Prince-nimeä, koska häneltä oli aikaisemmin sillä nimellä julkaistu levyjä. Viittaus tehtiin Symbolista.) Hankalat musiikkinimet -teos sanoo Princestä näin:
"Tätä [Prince] muotoa suositellaan aina käytettäväksi, vaikka artisti itse on käyttänyt nimenään välillä myös piirrossymbolia."
Mutta jos tuo pelkkä symboli olisi otettu nimeksi, olisimme aakkostaneet sen kohtaan s kuten symboli.

Oletettavasti ainoa tapaus olisi juuri kuvan käyttäminen. Luvut ja yksikirjaimiset merkit aakkostetaan yleensä kirjaimen alkuun. Luvut voi aakkostaa myös siten kuin ne kirjoitettaisiin kirjaimin."