Onko koskaan käyty yhtään sotaa minkä yhteydessä ei olisi tapahtunut "etnisiä puhdistuksia"?

Kysytty

Onko koskaan käyty yhtään sotaa minkä yhteydessä ei olisi tapahtunut "etnisiä puhdistuksia"?

Vastaus

Vastattu

Sota-sanalle on vaikea antaa yksiselitteistä määritelmää. Kielitoimiston sanakirjan mukaan sota on "suurten yhteisöjen (vars. valtioiden) välinen organisoitu aseellinen taistelu".

Lisää sota-sanan määrittelyn hankaluudesta voit lukea seuraavasta Yle:n jutusta:

Etninen puhdistus taas tarkoittaa yhden (etnisen tai uskonnollisen) ryhmän suunnittelemaa tarkoituksellista politiikkaa, jossa toisen (etnisen tai uskonnollisen) ryhmän siviiliväestö poistetaan väkivaltaisin ja terroristisin keinoin tietyiltä alueilta.

Englanninkielisessä wikipediassa on listattu sotatoimia, joita pidetään etnisinä puhdistuksina.

Voimme siis todeta, että maailmanhistorian aikana on käyty lukuisia sotia, joissa ei ole tapahtunut etnisiä puhdistuksia.