Onko Kolumbuksen matkasta Amerikkaan kirjoitettu romaani-tyyppistä kirjaa/ kuka sen/ne on kirjoittanut? tarvitsisin sen ruotsinkielisenä...

Kysytty

Onko Kolumbuksen matkasta Amerikkaan kirjoitettu romaani-tyyppistä kirjaa/ kuka sen/ne on kirjoittanut? tarvitsisin sen ruotsinkielisenä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkkään Amerikan valloitukseen keskittyvää romaania en löytänyt. Stephen Marlowe on kirjoittanut Kolumbuksesta minä-muotoisen
(elämäkerta-)romaanin, joka on ilmestynyt ruotsiksi nimellä Christofer Columbus memoar i samarbete med Stephen Marlowe (1988). Björn Landströmilta on ilmestynyt teos Columbus : historien om amiralen över oceanen Don Christobal Colon och hans resor den västliga vägen till Indie (1966). Teosta näkemättä on vaikea arvioida, mikä rooli ensimmäisellä retkellä siinä on, tai missä
määrin kuvitteelliset ainekset sekoittuvat historiallisiin.

Muita ruotsiksi ilmestyneitä elämäkerta-tyyppisiä teoksia ovat esim. J. S. Collisin Christofer Columbus : amiral över världshavet (1992), Michel Lequennen Christofer Columbus : upptäckaren och äventyraren (1992) sekä Washington Irvingin Columbus (1975).

Mikään näistä ei valitettavasti kuulu Oulun kaupunginkirjaston kokoelmiin. Osa löytyy Oulun yliopiston kirjastosta, muita voi pyytää kaukolainaksi.