Onko kirjoja jotka kertovat hepoasteista?

Kysytty

Onko kirjoja jotka kertovat hepoasteista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Facta-tietopalvelu-tietokannan mukaan hepoasteet ovat tuulettomia korkeapaineen vyöhykkeitä valtamerillä 30–35° pohjoista ja eteläistä leveyttä. Tietokanta kertoo, että ”hepoasteilla antipasaati laskeutuu alemmaksi ja kääntyy pasaatituulena takaisin päiväntasaajaa kohti. Nimitys johtuu siitä, että Amerikkaan hevosia kuljettaneet esp. laivat joutuivat viipymään näillä leveysasteilla niin kauan, että suuri osa hevosista kuoli.”

Suomenkielisiä kirjoja hepoasteista ei taida olla. Tässä joitakin englanninkielisiä kaunokirjallisia teoksia, joiden nimessä sana horse latitudes esiintyy. Tiedot ovat peräisin tietokannasta nimeltä WorldCat, joka on maailmanlaajuinen 41 000 kirjaston yhteinen tietokanta, http://worldcat.org/ . Se, millä tavoin ne aiheeseen liittyvät, vaihtelee varmasti paljon. Kaksi ensimmäistä on joidenkin suomalaisten kirjastojen kokoelmissa, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa. Kokonaisia tietokirjoja aiheesta ei löytynyt.
- Ferrigno, The Horse latitudes (1990)
- Muldoon, Horse latitudes (2006)
- Smith, Lost in the horse latitudes (1946)
- Smith, Letters from the horse latitudes (1994)
- Schmidt, The Egghead republic :
a short novel from the Horse latitudes (1979)