Kirjoja, joissa tapahtumapaikkana olisi Merihaka tai joissa Merihakaan viitattaisiin?

Kysytty

Onko kirjoja joissa tapahtumapaikkana olisi Merihaka tai joissa Merihakaan edes jotenkin viitattaisiin? Siis romaaneja, novelleja tai runoutta? Toki tietokirjallisuuskin paremman puutteessa kävisi.

Vastaus

Vastattu

Merihaka ei näytä olleen kovin laajasti kaunokirjallisuuden kohteena, sillä siitä ei löydy oikein mitään kirjallisuutta asiasanalla ”Merihaka”. Paikallislehtien lisäksi ainoa hakutulos Helmetissä on Merihaka-opas (Merihaka-Seura, 1988), joka sekin löytyy vain Pasilan kirjastossa säilytettävästä Helsinki-kokoelmasta.

Lisäksi löysin tieteellisistä kirjastoista pari Merihakaa koskevaa tietoteosta:

‒ Mehu : Merihaan Urheilijat r.y. 1979-1989 (Merihaan Urheilijat 1989; löytyy Työväenliikkeen kirjastosta)

‒ Merihaka-raportti (Helsingin yliopisto, 1981; löytyy Kaisa-talon kirjastosta)

Saattaa olla, että kaunokirjoissa piipahdetaan myös Merihaassa, mutta se lienee niin vähäisessä roolissa, ettei tällaisia teoksia ole listattu mihinkään. Minulla on hämärä mielikuva, että ainakin yhdessä Jarkko Sipilän dekkarissa käydään rikospaikalla tai muualla asialla Merihaassa, mutta en yhtään muista, mikä kirja olisi kyseessä. Teksteissä siis saatetaan Merihaka mainita, mutta niiden etsimiseen ei ole oikein mitään kätevää keinoa.

1 ääntä

Kommentit

Muistelen, että Harri Sirolan kirjassa Abiturientti päähenkilön iskee ravintolasta varakkaan perheen tytär Leena, ja vie vanhempiensa kotiin Merihakaan. Episodi on jäänyt muistiin, koska Leenan ajokkina oli Saab 99 EMS, Suomessa varsin harvinainen sporttisempi versio.