Onko kirjoja autokauppa liiketoiminnasta? Tai autojen myynnin vastuista yritykselle?

Kysytty

Onko kirjoja autokauppa liiketoiminnasta? Tai autojen myynnin vastuista yritykselle?

Vastaus

Vastattu

Tietokirjallisuudessa autokauppa näyttää olevan varsin huonosti katettu aihealue. Automyyjille tarkoitettuja käytännön oppaita ei vastaani tullut lainkaan; julkaistu kirjallisuus painottuu vahvasti ostajan näkökulmaan. Autokaupan juridisia ja kuluttajansuojakysymyksiäkin tarkastellaan etupäässä kuluttajalähtöisesti. Myyjäpuoli pääsee näkyvimmin esille muistelmissa ja erilaisissa historiikeissa, joista niistäkin saattaa toki löytää käyttökelpoisia tiedonmurusia - mikäli vain jaksaa sellaisten toivossa kirjoja selailla.

Oheinen kirjalista on poiminta kirjastojen autokauppakirjallisuustarjonnasta. Se ei yritä olla tyhjentävä luettelo, vaan enemmänkin suuntaa-antava viitelista siitä, mitä on tarjolla. (Huom! Kaikkia tässä mainituista teoksista ei löydy PIKI-kirjastojen valikoimista.)

Autojen kauppa. - Edita, 1996 (Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisuja ; 7)
Autokauppa-alan rakenne, kehitys ja kehitysnäkymät. - Liiketaloustieteellinen tutkimuslaitos, 1992
Juha Barck, Autokauppa verkossa. - LTT-tutkimus, 2000
Toivo Blom, Tampereen autoliikkeiden ja autokorjaamoiden historiaa. - Tampereen autoteknillinen yhdistys, 2001
Lalle Broberg, Autokuume : autokaupan vuosikymmenet Kokkolassa. - Kokkolan automyyjät, 2016
Lauri Haapala, Vakauttamisen vuosikymen 2004-2013. - Volkswagen-Audi kauppiaat, 2014
Pekka Helander, Porilaisen autokaupan vuosikymmenet : elävää elämää ja arkistojen antia porilaisen autokaupan vaiheista 1920-luvun alusta vuoteen 1999. - Satakunnan autoalan liikkeiden yhdistys, 1999
Tero Ilola, Autokuume. - Multikustannus, 2006
Tero Ilola, Kaikki isäni autot. - Alfamer, 2008
Johanna Kangas, Näytöltä autotalliin : moderni tekniikka osana autokauppaa. - Centria ammattikorkeakoulu, 2014 | https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-6602-71-4
Matti Karhima, Kouvolan seudun autoalan historiaa. - Matti Karhima, 2015
Kalevi Karusuo, "Fiude" : sata vuotta helsinkiläistä autokauppaa. - Helsingin automuseo, 2004
Pentti Kynnös, Itsenäisen Suomen ikäinen Korpivaara 1917-1992. - Korpivaara, 1992
Jorma Laakso, Autoaakkosia : kuinka ymmärrän automyyjää... - Alfamer, 2001
Anna-Liisa Lilius, Koko kansan autokauppa : Rinta-Jouppi. - Rinta-Joupin autoliike, 2011
U. E. Moisala, Auto Suomessa : auton kaupan, käytön ja korjaamotoiminnan historia vuoteen 1983. - Autoalan keskusliitto, 1983
Pekka Nikulainen, Turun autohalli 70 vuotta. - Turun autohalli, 1993
Harri Nykänen, Kansakunnan kohottamat : autoalan vaikuttajat. - BoD, 2020
Anne Pentti, Autokaupan tarinoita Turun seudulta : Turun Seudun Autoalan Liikkeiden Yhdistyksen tarinoita vuodesta 1935 lähtien. - Fandonia, 2018
Tähtäimessä loistoyksilö : ohjeita käytetyn auton ostajalle. - Kuluttajavirasto, 1997
Jukka Ukkola, Veho 50. - Veho, 1989
Andreas Åsvik, Autokuume : opas parhaaseen autokauppaasi. - Reflection Life, 2011