Onko kirjoitettu talvi- ja/tai jatkosodan ajalle sijoittuvia suomalaisia nuortenkirjoja? Entä 1920-30-luvuille?

Kysytty

Onko kirjoitettu talvi- ja/tai jatkosodan ajalle sijoittuvia suomalaisia nuortenkirjoja? Entä 1920-30-luvuille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molemmista aikakausista kertovia kotimaisia nuortenkirjoja löytyy. 1920-30-luvuilla nuortenromaaneja ilmestyi jo monenlaisia ja osa niistä kuvaa oman aikansa arkielämää ja sijoittuu esimerkiksi koulumaailmaan (esimerkiksi Eva Hirnin, Hanna Järven, Lilli Porthanin ja Kaarlo Merimaan nuortenkirjat). Myöhemminkin 1920-30-lukujen elämää on kuvattu nuortenkirjoissa (esim. Inkeri Kilpisen ja Aila Konttisen nuortenkirjat).
Sota-aika ei lastenkirjallisuuden historian mukaan ole ollut kovin suosittu aihe suomalaisessa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa, mutta löytyy kirjoja, jotka kuvaavat sotaa tai taustalla väijyvää sodan/katastrofin uhkaa osittain symbolisesti (Yrjö Kokko, Pessi ja Illusia; Tove Janssonin varhaiset muumikirjat). Sodan seurauksia käsitellään esimerkiksi kuvauksissa sotalapsista, sodassa vammautuneista nuorista ja evakkolapsista (esim. Aili Konttisen nuortenkirjat). Myös kotirintaman arkielämää on kuvattu nuortenkirjoissa (esim. Veikko Rissasen, Lauri Jauhiaisen, Aarno Kellbergin ja Erkki Rekimiehen nuortenkirjat).

Aiheesta löytyy lisää tietoa esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Pieni suuri maailma. Suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Tammi 2003.

Hellevi Hakala: Uudelleen kerrotut kansalliset kuvat. Kansalliset ideaalit suomalaisessa 1920 ja 1930-luvun nuortenkirjallisuudessa. Oulun yliopisto, lisensiaatintutkimus, taideaineiden ja antropologian laitos. 2006. (Sisältää mm. aiheenmukaisen teosluettelon kuvaustietoineen).

Tampereen kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosaston www-sivuilta löytyvät lasten- ja nuortenkirjojen valikoimaluettelot (historiaa lasten- ja nuortenkirjoissa)
http://www.tampere.fi/kirjasto/lapset/luettelo.htm