Onko kirjastossa lainattavissa pornograafista sisältöä esimerkiksi filmejä tai lehtiä?

Kysytty

Onko kirjastossa lainattavissa pornograafista sisältöä esimerkiksi filmejä tai lehtiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisissä kirjastoissa ei ole pornografisia lehtiä tai elokuvia lukuun ottamatta fiktiivisiä sarjakuvalehtiä, joista osaa voidaan pitää pornografiaa sisältävinä. Pornografista kirjallisuutta on jonkin verran, mutta se on pääosin suurten kustantajien nykynäkökulmasta häkellyttävän vapaamielisellä 1970-luvulla julkaisemaa. HelMet-kokoelmaan hankittiin takavuosina (2009) yksi (1) "feministinen" pornografiseksi tulkittavissa oleva videotallenne (DVD), Dirty diaries. Kaikki muut haulla "pornografia dvdlevy" tulevat osumat vain käsittelevät tai sivuavat pornoa, eivät ole sitä itsessään.

Kaikella kirjaston portinvartijat ohittaneella pornografisella aineistolla on yleensä kohtalona tulla jossain vaiheessa varastetuksi. Tätä huonoa säilyvyyttä on pidetty eräänä perusteluna sille, ettei kirjaston kannata pornoa kokoelmaan hankkia. Muut perustelut ovatkin melko puhtaasti arvoperusteisia ("porno ei kuulu kirjastoon", "porno on huonolaatuista roskaa" jne). Kirjaston valinnoista vastaavat ovat arvelleet noudattelevansa väestön enemmistön tahtoa sulkiessaan varsinaisen kuvallisen pornografian muuten monipuolisen kokoelman ulkopuolelle. Mitään muodollisia päätöksiä tällaisesta ei ole, kysymys on alan sisäisestä näkymättömästä koodista, josta ei myöskään ole koskaan ollut helppoa keskustella.

Ennen internet-aikaa kirjastojen pornokielteisyyttä voitiin kritisoida asiakkaan puolesta ja kysymättä tehtynä arvovalintana, josta osa asiakkaista oli aivan eri mieltä. Ennen internetiä pornon saatavuus oli lähtökohtaisesti huonoa ja varsinkin pienemmillä paikkakunnilla sen ostaminen anonyymisti oli hankalaa. Teoriassa kirjasto olisi voinut olla paikka, josta löytyy myös lain sallimaa pornografiaa. Tähän ei ammattikunta kuitenkaan koskaan ollut valmis, eikä käyttäjien taholta tullut paine ollut riittävää edes julkisen keskustelun syntymiseen.

Internetin käytännössä rajaton pornon tarjonta on poistanut sosiaalisen paineen saada pornografista aineistoa myös kirjaston kokoelmiin. Aiemmin sen torjuneet voivat siltä osin huokaista helpotuksesta. Periaatteellinen kysymys ei silti ole poistunut ja edelleen perustelut ovat pääosin arvosidonnaisia. Pornoon liittyvän häpeäkulttuurin takia asiasta ei kuitenkaan synny samanlaista keskustelua, joka ilman muuta seuraisi, jos kirjastot kautta maan päättäisivät lopettaa romanttisten rakkausromaanien, sienikirjojen tai autonkorjausoppaiden hankkimisen kokoelmaan.

Jos asia kiinnostaa, olen itse tutkaillut tätä aihepiiriä - kirjastot ja pornografia - vuonna 2007 julkaistussa kirjassa Luurangot portinvartijan kaapissa osana laajempaa kysymystä sananvapaudesta, kirjastojen harrastamasta arjen sensuurista ja aineistonvalinnasta. Mielestäni asiat eivät ole kymmenessä vuodessa juuri miksikään muuttuneet.

Heikki Poroila