Onko kirjastonhoitajan työ kivaa?

Kysytty

Onko kirjastonhoitajan työ kivaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä vain ja kovasti vaihtelevaa.

Voit tehdä työtä aineiston tai asiakkaiden kanssa, livenä kirjastossa tai etänä verkossa tai käymäseltään asiakkaiden luonna esim. koulujen vinkkaus ja kotikirjastopalvelu liikuntarajoitteisille asiakkaille. Voit olla työssä yleisessä kirjastossa tai esilaisten oppilaitosten kirjastoissa. Monesti saat kokeilla ajoittain näitä kaikkia.

Voit hankkia aineistoa, luetteloida tai suositella sitä. Järjestää aineistoa, etsiä sitä asiakkaille tai luoda aineistoa verkkoon.

Livepalvelussa voit auttaa monenmoisen tiedon löytämisessä, kaikenlaisten ongelmien ratkaisemisessa, elämysten yhteisessä tuottamisessa ja kokemisessa. Esim. kirjastonkäytön opastus, asiointineuvonta, kysy kirjastonhoitajalta -tietopalvelu, älylaiteneuvonta, pajatoiminta, kielikahvilat, neulekoukut ja kirjapiirit.

Kannattaa ehdottomasti harkita, koska kirjastonhoitajan taidoista on hyötyä myös mahdollisissa alanvaihtotilanteissa.