Onko kirjastolla novellirekisteriä, josta selviäisi, onko Rudyard Kiplingin teoksen "In Black and White" novelli nimeltä "Gemini" suomennettu ja mistä se…

Kysytty

Onko kirjastolla novellirekisteriä, josta selviäisi, onko Rudyard Kiplingin teoksen "In Black and White" novelli nimeltä "Gemini" suomennettu ja mistä se löytyisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksesta 21 Nobel-kirjailijaa: Björnstjerne Björnsonista Ivo Andriciin (toim. Jarl Hellemann, 1962) löytyy Kiplingin novelli Kaksoset (s.17-28), joka voisi nimensä puolesta olla etsimänne Gemini-novelli. Novellin on kääntänyt Jouko Linturi ja se alkaa sananlaskulla
Suuri on Valkoisen Miehen oikeus - suurempi valheen mahti - Alkuasukkaiden sananlasku.
Ja novelli jatkuu:
"Tällaista on teidän englantilaisten oikeus, Köyhäin varjelu...
On todellakin olemassa Anja Sepän Novellihakemisto: uutelosta katkotahtiseen proosaan (1990), josta löytyy paljon viittauksia Kiplinginkin novellisuomennoksiin.