Onko kirjastojen ilmanlaadusta ja ilmastoinnista olemassa mitään ajantasaisia normeja remontin tekoa varten.

Kysytty

Onko kirjastojen ilmanlaadusta ja ilmastoinnista olemassa mitään ajantasaisia normeja remontin tekoa varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimenomaan kirjastotiloihin kohdistuvia sisäilmanormeja ei löytynyt, vain yleisiä. Kirjassa kirjastotilojen suunnittelu (Suomen kirjastoseura 1986) luvussa Ilmastointi ja lämmitys viitataan Suomen rakentamismääräyskokoelman osaan D2 Rakennusten sisäilmasto ja ilmanvaihto (1987, uudempaa painosta ei näytä ilmestyneen). Rakennusten toimivuutta kosteuden kannalta koskevat määräykset ja ohjeet ovat SRakMk:n osassa C2 Kosteus 1998. Siihen liittyy opas Kosteus rakentamisessa (1999). Muita Ympäristöministeriön ja Rakennustiedon asiaan liittyviä oppaita ovat Kosteus- ja homevaurioituneen rakennuksen korjaus (1997) ja Kosteus- ja homevaurioituneen rakennuksen kuntotutkimus (1997).

Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa Sisäilmaohje (1997) viitataan paitsi SRakMk:aan myös Terveydensuojelulakiin ja -asetukseen, jotka tulivat voimaan 1.1.1995.

Rakennustietokortiston korteissa RT 07-10564 Rakennuksen sisäilmasto (helmikuu 1995), RT 07-10629 Sisäilmaston, rakennustöiden ja pintamateriaalien luokituksen käyttö (huhtikuu 1997) ja RT 95-10718 Toimistotilat, työpistesuunnittelu ja -mitoitus (tammikuu 2000) annetaan sisäilmaan liittyviä ohjeita. Kahdessa jälkimmäisessä käsitelty Sisäilmastoluokitus 2000 ilmestyy päivitettynä helmikuussa. Tietoja siitä on Sisäilmayhdistyksen www-sivuilla http://www.sisailmayhdistys.fi/sisailmatietoutta/sisailmastoluokitus.ht…

LVI-teknisestä suunnittelusta annetaan ohjeita LVI-kortissa LVI 05-10235 Sisäilmasuunnittelu (1995). Uudempaa ei ollut LVI-kortistoluettelossa, joka on osoitteessa http://www.rakennustieto.fi/lvi/ RT 56-10591 Ilmanvaihto ja ilmastointijärjestelmät (joulukuu 1995) esittelee liike- ja toimistorakennuksia koskevia ratkaisuja, jotka ovat sovellettavissa myös muihin rakennuksiin.
Ilmastointia koskevia standardeja on SFS-käsikirjoissa 103-1 ja 103-2 Ilmastointitekniikka (1992). Tietoja muista aiheeseen liittyvistä standardeista on SFS-luettelossa http://www.sfs.fi/luettelo

Muita mahdollisesti hyödyllisiä julkaisuja ovat Suomen sisäilmaston mittauspalvelun kustantama Terveellinen sisäilma (1996) ja Tari Haahtelan Sisäilma ja terveys (1993), joissa on runsaat lähdeluettelot.

Haastatteluja kirjastojen homeongelmista sisältävät lehtiartikkelit Bergman, Mertzi: Homeita ja hapanta paperia. Yliopisto 1998: 8, s 27-29 ja Verho, Seppo: Hometta kirjastossa: Ylivieska. Kirjastolehti 1997: 6, 196-197.

Saadaksesi eri kirjastojen kokemuksia ja kannanottoja sinun kannattaa lähettää sähköpostiviesti Kirjasto-kaapeli -keskustelulistalle tai Tietopalvelu-listalle. Ne löytyvät http://www.kirjastot.fi/ -sivun vasemmassa reunassa olevan sisällysluettelon kolmanneksi viimeisestä linkistä Keskustelulistat. Keskustelulistoille on helppo liittyä sivuilla olevan liittymislomakkeen kautta ruksaamalla haluamansa lista(t) ja antamalla nimensä ja sähköpostiosoitteensa.