Onko kirjan elinkaarta tutkittu? Suomessa ja ulkomailla? Entä e-kirjan?

Kysytty

Hei! Onko kirjan elinkaarta tutkittu? Suomessa ja ulkomailla? Entä e-kirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyi jonkin verran tutkimusta (kirjoja ja artikkeleita):

Artikkeleita:

Juutilainen, Jouko: Kirjan elinkaari loppuu halpatorille. Savon Sanomat 2003-02-01

Petäjä, Jukka: Uudet ja kauniit saa tuoretiskiltä, vanhat varastosta : Helsingin Sanomat selvitti, mitä tämänvuotisia kirjoja ja mitä kahden vuoden takaisia saa kirjakaupoista. Helsingin Sanomat 2003-11-09

Alftan, Maija: Käpylän kirjasto nosti kapinalipun : kirjasto kampanjoi "uhanalaisten" vanhojen kirjojen säilyttämisen puolesta. Helsingin Sanomat 2005-05-10

Alftan, Maija: Makkelikone ahmii painokset loppuun : vain kolme vuotta vanha kirja saattaa nykyisin joutua kustantajan paperisilppuriin. Helsingin Sanomat 2000-04-19

Linna, Martti: M niin kuin makulointi. Kirjailija. - Helsinki : Suomen kirjailijaliitto, 1972-. - 1459-9961. Nro 2/2011 s. 53-54.

Enwald, Liisa: Mullan alta. Parnasso nro 6/2009. Essee

Englanninkielisiä artikkelita saattaisi löytyä Ebsco-tietokannasta. Ebscoa voit käyttää kirjastossa. Kysy käyttömahdollisuutta lähimmästä kirjastostasi.

Kirjoja:

Chen, Su-Shing: Digital libraries : the life cycle of information (Columbia (Mo.) : BE (Better Earth) Publisher, 1998)

Borgman, Christine L.: From Gutenberg to the global information infrastructure : access to information in the networked world. (Cambridge, Mass : MIT Press, 2001)

Nisula, Anders: Digital lagring och arkivering inom biblioteksväsendet. (Åbo Akademi, 2008)

Kirjojen saatavuustiedot voi tarkistaa Suomen korkeakoulujen yhteisluettelotietokannasta Lindasta http://linda.linneanet.fi