Onko kirjalistaa vanhenemisesta. Toivoisin sellaista. Löysin ruotsinkielisen, muttei käy tarpeisiini.

Kysytty

Hei
Onko kirjalistaa vanhenemisesta. Toivoisin sellaista. Löysin ruotsinkielisen, muttei käy tarpeisiini.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, etsitkö listaa tieto- vai kaunokirjallisuudesta, joten tässä kumpiakin. Aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta, ja lisää teoksia voit hakea esim. Helmet-verkkokirjastosta (http://www.helmet.fi/) laittamalla hakusanaksi "ikääntyminen" tai "vanheneminen".

Tietokirjallisuutta, elämäntaito-oppaita:
Airaksinen, Timo: Vanhuuden ylistys (Otava, 2002)
Arstila, Pirkko: Rohkeaa elämää, aikuinen nainen (Gummerus, 2004)
Ephron, Nora: En voi mitään kaulalleni ja muita mietteitä naisen elämästä (Otava, 2007)
Ijäs, Kirsti: Ikääntyvän ihmissuhteet (Kirjapaja, 2006)
Junkkaala, Eero: Mies tässä iässä (Uusi tie, 2009)
Kauhanen-Simanainen, Anne: Valmentaudu vanhuuteen - viisaasti (CIM kustannus, 2009)
Mazzarella, Merete: Matkalla puoleen hintaan : eläkkeellä olemisen taidosta (Tammi, 2010)
Mäkelä, Juhani: Pieni kuusikymppisen kirja (WSOY, 2003)
Määttä, Kaarina: Seniorirakkaus (WSOY, 2005)
Olkinuora, Hilkka: Parasta ikää (WSOY, 2010)
Sariola, Yrjö: Lupa vanheta (Päivä, 2008)
Theobald, Dieter: Viisaat vuodet : iloitse uudesta elämänvaiheestasi (Päivä, 2008)
Tudor-Sandahl, Patricia: Kolmas ikä (Kirjapaja, 2006)
Tulusto, Riitta: Lupa ryppyillä : ikääntymisen ihanuus (Minerva, 2010)

Romaaneja:
Envall, Markku: Jäät lähtevät (WSOY, 2004)
Huovinen, Veikko: Konsta Pylkkänen etsii kortteeria (WSOY 2004)
Hännikäinen, Liisa: Vaikea ikä (Otava, 1989)
Ironside, Virginia: Oon voimissain (Otava, 2007)
Kolbe, Pirkko: Ei aika eläen lopu (Kirjapaja, 2005)
Kilpi, Eeva: Unta vain (WSOY, 2007)
Mäkelä, Hannu: Syksy Venetsiassa (Tammi, 2006)
Ranivaara, Jorma: Eläkepommimies (WSOY, 2006)
Seppälä, Juha: Takla Makan (WSOY, 2010)
Susi, Heimo: Sopimukseton tila (Otava, 2007)
Tyler, Anne: Nooan kompassi (Otava, 2010)
Varis, Tuula-Liina: Irma (WSOY, 2008)

Runoja:
Heilala, Eeva: Tässä iässä (Tammi, 2009)
Piirto, Pekka: Vanheten (WSOY, 2007)
Pää tallella : runoja ikääntyville (LK-kirjat, 2008)
Villa, Kyllikki: Koipitoipilas (Like, 2009)
Vuodet kuin kuiskauksia (WSOY, 2005)
Vuoroin minussa vanhuus, nuoruus : suomalaisia runoja vanhenemisesta (Tammi, 2005)

Aforismeja:
Elämä janottaa (Kolibri, 2005)
Ikinuori : osuvia oivalluksia vanhenemisesta (Gummerus, 2008)
Paavilainen, Maija: Mummobalettia (Kirjapaja, 2009)