Onko kirjaa Kirsti Simonsuuren elämästä(vanhemmat, lapsuus, nuoruus,aikuisuus....)? Teen hänestä esitelmää ja Netistä en saa tarpeeksi tietoa.

Kysytty

Onko kirjaa Kirsti Simonsuuren elämästä(vanhemmat, lapsuus, nuoruus,aikuisuus....)? Teen hänestä esitelmää ja Netistä en saa tarpeeksi tietoa.

Vastaus

Vastattu

Kirsti Simonsuuren elämästä ei ole kirjoitettu kirjaa. Simonsuuresta on mainintoja ja lyhyitä luonnehdintoja joissain Vaski-kirjastoista löytyvissä teoksissa. Simonsuuren elämäkerralliseksi kuvatusta Pohjoinen yökirja -romaanista ja sen vastaanotosta on Taru Väyrysen kirjoittama väitöskirja, mutta teos ei käsittele Simonsuuren elämänvaiheita. Kotimaisen kirjallisuuden vuosikirja Sanelmassa (2005) on Simonsuuren Operaatio Elgin -esseetä koskeva artikkeli. Lisäksi löytyy arvioita Simonsuuren runokokoelmista ja Simonsuuren itse kirjoittamia arvioita muiden teksteistä (Motmot).

Simonsuuri mainitaan seuraavissa, Vaski-kirjastoissa saatavilla olevissa teoksissa:

Suomalaisia nykylyyrikoita (1986)
Pohjois-Suomen kirjallisuushistoria (2010)
Taru Väyrynen: Odysseia Ouluun. Kirsti Simonsuuren Pohjoisen yökirjan viesti ja vastaanotto (1999)
Sanelma 2005: kotimaisen kirjallisuuden vuosikirja (2005)
Motmot: elävien runoilijoiden klubin vuosikirja (1999 & 2000)