Onko kioskirakkaus/viihdekirjallisuudesta jotain tutkimuskirjallisuutta, siis jotain tutkittua tietoa? Kioskirakkauskirjoja on antikvariaatissa, mutta olisin…

Kysytty

Onko kioskirakkaus/viihdekirjallisuudesta jotain tutkimuskirjallisuutta, siis jotain tutkittua tietoa?
Kioskirakkauskirjoja on antikvariaatissa, mutta olisin kiinnostunut kioskirakkauskirjallisuuden taustoista, milloin sitä on alettu kirjoittaa, missä jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa on tutkittu kioskikirjallisuutta:

Kallioniemi, Kari
Porvariskodista maailmankylään : populaarikulttuurin historiaa
2. uud. p. 1995
ISBN 951-29-0522-1
- sivuilla 169-174 on kioskikirjallisuuden historiasta.

Niemi, Juhani
Populaarikirjallisuus Suomessa : huokean viihdekirjallisuuden osakulttuurin erittelyä. 1975, 2. P 1984.

Törrönen, Jukka
Aito rakkaus maskuliinisessa maailmassa : Harlekin-romanssi ja sen vastaanotto lukiolaisten keskuudessa 1996, ISBN 951-34-0710-1.

LINDA-yhteisluettelosta löytyi Kaisa Simolan kaksi opinnäytettä:
Simola, Kaisa
Kioskikirjallisuuden struktuureja : näkökulmia kioskiromaanien maailmaan
Helsinki : Helsingin yliopisto, 1981
Pro gradu -työ, Yleinen kirjallisuustiede

Simola, Kaisa
Romanttiset rakkauskertomukset
[Helsinki] : [Kansanrunoustieteen laitos], 1987
Sivuaineen pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, Kansanrunoustieteen laitos

Aikakauslehtiartikkeleita löytyi aiheesta:
Pohjanmies, Hannele
Seksikohteena mies : romanttiset kioskikirjat (Katsauksia)
Parnasso 1998 ; (48) ; 4 ; 467-471

Pohjanmies, Hannele
Seksiä, miehiä : romanttiset kioskikirjat
Parnasso 1992 ; (42) ; 6 ; 363-365