Onko kasvisnakki nakki? Eli siis onko nakki lihatuotteeseen viittaava nimi, vai onko nakki ennemminkin muoto?

Kysytty

Hei!
Onko kasvisnakki nakki?
Eli siis onko nakki lihatuotteeseen viittaava nimi, vai onko nakki ennemminkin muoto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykysuomen sanakirjan mukaan nakki on jo sinänsä lihatuotteeseen viittaava sana. Toisaalta puhutaan kuitenkin "nakkimakkarasta", ja nakki voidaan nähdä nakkimakkaran puhekielisenä muotona. Tältä pohjalta voisi olla mahdollista tulkita asiaa niin, että nakki viittaa enemmänkin elintarvikkeen ulkoisiin ominaisuuksiin kuin koostumukseen. Myös sanan etymologia tukee tätä ajatusta: nakki pohjautuu - ruotsin knackkorvin kautta - saksan kielen sanaan Knackwurst. Saksalainen Knackwurst on saanut nimensä napsahtavasta äänestä ("Knack"), joka kuuluu, kun makkara puraistaan poikki. Saksassa on samaan tapaan ajateltu näkkileivän (Knäckebrot) olevan itse asiassa "Knackbrot", leipää puraistaessa kuuluvan äänen mukaan, vaikka sanan alkuperäinen ruotsalainen etymologia on toinen (knäckebrödin nimi tulee välineestä - knäck - jolla siihen painetaan kuviot). Niinpä on täysin mahdollista ajatella, ettei saksan Knackin suomenkielinen johdos nakki välttämättä sisällytä itseensä viittausta lihaan, vaan sitä on mahdollista käyttää minkä tahansa suussa oikealla tavalla napsahtavan elintarvikevalmisteen yhteydessä.

Lähteet:

Duden : das grosse Wörterbuch der deutschen Sprache in acht Bänden. Hex-Lef

Nykysuomen sanakirja. Kolmas osa, L-N

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 2, L-P

Kaarina Turtia, Gastronomian sanakirja

3 ääntä

Kommentit

Ensimmäisenä lähteenä Nykysuomen sanakirja!! Opetetaanko kirjastonhoitajille ja informaatikoille nykyään 2010-luvulla, että 1950-luvulla ilmestynyt, 1940-luvulla valmisteltu yleiskielen sanakirja on pätevä lähde jonkin erityisalan nykyterminologiaa selvitettäessä? Maallikolle on outoa myös sanan etymologiaan viittaaminen tällaisissa yhteyksissä.