Onko Kallion kirjastoon mahdollista saada eroottisia filmejä sekä lehtiä? Niille olisi suuri kysyntä.

Kysytty

Onko Kallion kirjastoon mahdollista saada eroottisia filmejä sekä lehtiä? Niille olisi suuri kysyntä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eroottinen aineisto, sellainen jota aikaisemmin on nimitetty pornografiaksi, on kirjastojen kannalta ongelmallista. Ensinnäkin yleisillä varoilla ylläpidettynä laitoksena kirjasto on julkisesti vastuussa hankintapolitiikastaan. Runsas eroottinen aineisto herättäisi todennäköisesti vastalauseita. Kaikenlainen kuvallinen esitys nostaisi hyvinkin jyrkkiä kannanottoja naisten halventamisesta yms. Toisaalta pornografiseksi luokiteltavaa aineistoa on kuitenkin jonkin verran olemassa, vaikkakin enimmäkseen kirjoina. Varsinaisia pornoelokuvia ja -lehtiä ei kirjastoihin, Kallioonkaan, hankita.

Kirjastolla on rajallisesti aineistomäärärahaa. Hyvänlaatuiselle paperille painetut pornolehdet ovat suhteettoman kalliita, ja kirjaston täytyy jättää muutakin, "viattomampaa" aineistoa hankkimatta, vaikka sillä olisi kysyntää.

Lisäsyy siihen, miksi pornografiaa ei kirjastoihin hankita, on että yleensä seksiä käsittelevällä aineistolla on taipumus hävitä kirjastosta. Kun "ennen vanhaan" kaikki seksiin liittyvä tieto oli hävettävää, jopa lääkärikirjatkin jouduttiin pitämään erityistarkkailussa.

Kallionkin kirjastossa on myös elokuvia, joissa on erotiikkaa ja seksiä. Erona pornofilmeihin niissä on, että seksi kuuluu juonenkäsittelyyn tai yleiseen elämän kuvaukseen.

Filmien osalta kirjaston käytäntö sisältää vielä sellaisen puolen, joka ei helposti näy tavalliselle lainaajalle. Kirjastossa voi olla vain sellaisia elokuvia, joihin on ostettu erikseen kirjasto-oikeus. Tämän oikeuden antaa elokuvan tuottaja/maahantuoja, joka siis saa jokaisesta kirjaston hankkimasta kopiosta erillisen korvauksen. Tiedossani ei ole, että yksikään tuottaja/maahantuoja olisi tarjonnut "aikuisviihdettä" kirjastoille.