Onko (Kaarinan) keskusliikuntapuisto kirjoitettu oikein? Mitä yhdyssana tarkoittaa ja onko sanojen keskenäinen järjestys ja arvosuhde oikea? Onko kyseessä…

Kysytty

Hei. Onko (Kaarinan) keskusliikuntapuisto kirjoitettu oikein? Mitä yhdyssana tarkoittaa ja onko sanojen keskenäinen järjestys ja arvosuhde oikea? Onko kyseessä puisto "keskusliikunnan" toteuttamista varten vai keskus liikuntapuisto ilme, tai jotain muuta. Perheessämme sana aiheuttaa kinaa siitä onko se väärin kirjoitettu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdyssanoissa on yleensä kaksi osaa, joista tavallisesti ensimmäinen määrittää toista, esimerkiksi kahvikuppi, kivitalo, kansallisvaltio, nuorimies. Edellistä, määrittävää osaa, sanotaan määriteosaksi ja jälkimmäistä perusosaksi. Perusosa ilmaisee sanan tarkoitteen lajin. Myös useampiosaiset yhdyssanat voidaan useimmiten jakaa samaan tapaan kahtia määriteosaksi ja perusosaksi, esimerkiksi yli + oppilas, ylioppilas + tutkinto, ylioppilastutkinto + lautakunta tai ylioppilas + tutkintolautakunta.

Liikuntapuisto on yhdyssana ja liikuntapuistoja on ympäri Suomea kunnissa ja kaupungeissa. Keskusliikuntapuisto sen sijaan näyttää liittyvän nimenomaan Kaarinaan. Olisiko kyseessä Kaarinan keskustassa sijaitseva liikuntapuisto, joka on saanut nimekseen Keskusliikuntapuisto?

Kielikellon artikkelin mukaan puisto-loppuisia alueiden nimiä ovat esimerkiksi JoutsenpuistoKeijupuistoRastaspuistoTarhurinpuisto ja Ulrikanpuisto. Kannattaa huomata, että puisto-loppua on käytetty muunkin lajisten alueiden nimissä: Suomessa on esimerkiksi tiedepuistoja (Viikin tiedepuisto), yrityspuistoja (Kasitien yrityspuisto), urheilupuistoja (Paimion urheilupuisto), liikuntapuistoja (Yrttisuon liikuntapuisto), tutkimuspuistoja (Metsäntutkimuslaitoksen tutkimusmetsässä Punkaharjulla) ja tuulipuistoja (Olhavan tuulipuisto).

Lähteet:

Kielikellon yhdyssanat Yhdyssanat - Kielikello

Kielitoimiston ohjepankki Yhdyssana vai ei? (kielitoimistonohjepankki.fi)

Asutko Räntämäessä tai Halisissa? – Asuinalueiden nimet - Kielikello