Onko julkaistu suomen sodista, etenkin talvisodasta, englannin kielellä faktaa. Onni Palasteen tai muiden sodankäyneiden kirjoittamana. Ystävä Itävallassa…

Kysytty

Onko julkaistu suomen sodista, etenkin talvisodasta, englannin kielellä faktaa. Onni Palasteen tai muiden sodankäyneiden kirjoittamana. Ystävä Itävallassa olisi kiinnostunut saamaan tietoa aiheesta "Suomalainen Sisu". Kaukopartioretket englannin kielisinä olisivat tosi hyvä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot.fi portaalin Linkkikirjastosta löytyy linkkejä englanninkielisille Suomen talvisotaa käsitteleville verkkosivuille: Linkkikirjasto löytyy osoitteesta http://www.kirjastot.fi/fi/linklibrary/ , haku kannattaa tehdä sanalla "talvisota".

Kysy kirjastonhoitajalta -arkistossa on yksi aikaisempi vastaus englanninkielisestä talvisotakirjallisuudesta:
http://www.kirjastot.fi/FI/asklibrarian/archive.asp?id=11624&arkisto=tr… .

HelMet-kirjastojen aineistohausta löytyy useita englanninkielisiä talvisotaa käsitteleviä teoksia. Helmet-aineistohaku löytyy osoitteesta http://www.helmet.fi . Haku kannattaa tehdä sanahaulla, hakusanana talvisota ja kielen rajaus englanti. Tuloksen joukosta löytyvät mm. - Trotter, William R., The Winter War : the Russo-Finnish war of 1939-40. London : Aurum, 2003 (up.), - Vehviläinen, Olli, Finland in the second World War : beetween Germany and Russia, Basingstoke : Palgrave, 2002, - Mann, Chris, Hitler's arctic war : the German campaigns in Norway, Finland and the USSR 1940-1945, Hersham : Ian Allan Publishing, 2002. Muihin sotiin liittyvä teos on esimerkiksi - Laitila, Teuvo, The Finnish Guard in the Balkans : heroism, imperial loyalty and Finnishness in the Russo-Turkish war of 1877-1878 as recollected in the memoirs of Finnish guardsmen, Helsinki : Finnish Academy of Science and Letters, 2003.

Väinö Linna Tuntematon sotilas sekä Täällä pohjantähden alla on käännetty englanniksi. Niissä suomalaista luonnetta kuvataan monelta kannalta. Myös Veijon Meren teksteistä koottu käännös Meri, Veijo
Beneath the Polar Star : glimpses of Finnish history [Helsinki] : Otava, 1999 saattaisi sisältää jotain mielenkiintoista aiheen kannalta.

Aiheesta 'suomalainen sisu' saattaisi myös kiinnostaa 14.12.2004 julkaistu artikkeli Helsingin sanomissa. Englannin kielinen versio löytyy Helsingin sanomien verkkoarkistosta, http://www.helsinginsanomat.fi/english/article/1101978058628 .