Onko julkaistu jotain tutkimuksia ulkomaille matkustamiseen liittyvistä (tunne)kokemuksista suomalaisten parissa 1900-luvun alussa.

Kysytty

Hei,

onko julkaistu jotain tutkimuksia ulkomaille matkustamiseen liittyvistä (tunne)kokemuksista suomalaisten parissa 1900-luvun alussa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näistä teoksista voisi olla hyötyä sinulle:

- Matkakuumetta: matkailun ja turismin historiaa / toimittanut Taina Syrjämaa (1994)
- Ulkomailla: maailmansotien välinen maailma suomalaisnaisten silmin / Ritva Hapuli (2003)
- Isänmaa ja Ranska: suomalainen frankofilia 1880-1914 / Kristina Ranki (2007, väitöskirja)

Matkakuumetta-teoksesta sopivalta vaikutti ainakin Marko Lehden artikkeli nimeltä Suomalaisten Tallinnan-matkailun alkuvaiheet. Isänmaa ja Ranska –teoksesta löytyy myös sopivannäköisiä lähteitä.