Onko Juhani Ahon Rautatie-romaanin Matti lukutaidoton?

Kysytty

Onko Juhani Ahon Rautatie-romaanin Matti lukutaidoton?

Vastaus

Vastattu

Ahon teksti kyllä vahvasti johdattelee tulkitsemaan Matin lukutaidottomaksi. Matti tarvitsisi silmälasit, mutta ei ole sellaisia hankkinut, "kun ei ole löytänyt käypiä". Todellisin syy lienee kuitenkin hänen heikko lukutaitonsa, jonka hän kömpelösti yrittää verhota huononäköisyydeksi. Rovasti kuitenkin tietää, että "Matti oli huonolukuinen, hyvin huonolukuinen".

Moderni lukutaitoisuus, taito lukea ja kirjoittaa, oli 1800-luvun maalaisväestön keskuudessa hyvin harvinaista. Enemmistö ns. säätyläislukutaidon osaajistamme oli ruotsinkielisiä. Rahvaan eli sääty-yhteiskunnan alaluokkaisen väen "lukutaidoksi" riitti toisto- ja ulkoluku eli kirkollinen lukutaito. Henkilö saatettiin merkitä rippikirjoissa sisälukutaitoiseksi, vaikka todellisuudessa hän oli vain opetellut ulkoa kristinopin ydinkohdat.

Jos Juhani Ahon Matti oli rovastin silmissä "hyvin huonolukuinen", se saattoi hyvinkin tarkoittaa sitä, että hän oli hädin tuskin onnistunut opettelemaan ulkoa tarvittavat tekstikohdat eikä käytännössä osannut lukea lainkaan.

Lähteet:
Unto Kupiainen, Juhani Ahon huumori
Tarja-Liisa Luukkanen, Mitä maalaiskansa luki?

1 ääntä

Kommentit

Liisa kuitenkin ilmeisesti osaa lukea.