Onko jostain saatavilla joko laajempaa tai vaihtoehtoisesti kirjasto tai kunta kohtaista tilastotietoa lainatuimmista kirjoista pidemmältä aikaväliltä? Olisi…

Kysytty

Hei!

Onko jostain saatavilla joko laajempaa tai vaihtoehtoisesti kirjasto tai kunta kohtaista tilastotietoa lainatuimmista kirjoista pidemmältä aikaväliltä? Olisi hyvin mielenkiintoista saada tutkittavaksi excel tiedosto, jossa olisi seuraavan tyyppistä tietoa: 100 lainatuinta kirjaa viimeisen 50 vuoden ajalta. Yhden vuoden tai lyhyempi aikajänne ei kerro aikaa kestävistä kirjoista. Tällainen tieto antaa mahdollisuuden löytää kirjoja tai kirjasarjoja, jotka ovat aidoti kestäneet aikaa ja joista monet ovat pitäneet.

Vastaus

Vastattu

Valtakunnallisia tilastoja kirjastojen lainatuimmista kirjoista ei valitettavasti ole. Yksittäiset kirjastot, kunnat tai kirjastokimpat ovat tehneet tilastoja sen hetkisistä suosikeistaan, ja näiltä tahoilta saattaa olla saatavissa pidempiäkin aikasarjoja lainatuimmista kirjoista. Uusille suosikeille ei tietysti ole ehtinyt kertyä lainoja yhtä paljon kuin pitempään kirjastoissa olleille. Vanhalla kirjalla taas voi olla suuret lainaluvut, vaikka kirja ei enää usein menekään lainaan. Myös kirjojen uudet painokset vääristävät tilastoja, kun uusi painos alkaa kerätä tilastoa vanhemman ja kuluneemman jäädessä hyllyyn.