Onko jossain olemassa hakemistoa tai tietokantaa, mistä näkee mitä sanomalehtiä missäkin kaupungissa on milloinkin ilmestynyt? Esimerkiksi mikä sanomalehti oli…

Kysytty

Onko jossain olemassa hakemistoa tai tietokantaa, mistä näkee mitä sanomalehtiä missäkin kaupungissa on milloinkin ilmestynyt?

Esimerkiksi mikä sanomalehti oli Lappeenrannan päälehti 1960-luvulla? Tai mitä lehteä lukivat Kokkolalaiset ja Raumalaiset 1970-luvulla?

Nykyisten sanomalehtien nettisivuillakin on historiikkejä niin nihkeästi, että ei niistä saa selvää. :(

Voisitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen sanomalehdistön historiassa (osat 5-8) on sanoma- ja paikallislehdistön hakemisto 1771-1985, mutta se on aakkosellinen ja siitä on aika hankala hakea mitä lehteä kullakin paikkakunnalla on kulloinkin luettu. Netillä on paikallislehtien luetteloita, mutta niistä ei käy ilmi historia. Näppärämpi keino on kysyä alueen kirjastolta. Tein sen ja sain tietää, että Lappeenrannan päälehti 1960-luvulla oli Etelä-Saimaa. Kokkolalaiset lukivat 1970-luvulla maakunnan päälehteä Keskipohjanmaata, Kokkola-lehteä ja Österbottningenia. Raumalla luettiin 1970-luvulla Länsi-Suomea.