Onko jossain kirjastossa näkyvissä karttoja, joissa näkyy Rantarata ympäristöineen vastarakennettuna?

Kysytty

Onko jossain kirjastossa näkyvissä karttoja, joissa näkyy Rantarata ympäristöineen vastarakennettuna? Kyseessä olisi siis Helsinki, Karjaa, Salo, Turku, ja näiden väliset alueet (rautatietä pitkin) noin 1900-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä, kun radan osat valmistuivat 1899 ja 1903.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjastossa Helsingissä on Venäläinen topografinen kartta 1:42000, jonka kartan VI:22 tiedoissa Finnassa mainitaan  "vuonna 1899 valmistunut rantarata karttalehdellä". Kartta  (VI:22) koskee Pohjaa, Kiskoa ja Tenholaa (ca. 1900).

https://www.finna.fi/Record/fikka.4300942

Ainakin tässä kartassa mainitaan rantarata kuvailussa, mutta muita radan alueen 1900-luvun alkupuolen topografisia karttoja tutkimalla selviää, näkyykö niissäkin rantarata. Kansalliskirjastossa karttoja saa luettavaksi lukusaliin.

Jussi Iltasen teoksessa Radan varrella: Suomen rautatieliikennepaikat (2009) on luku rantaradasta, jossa on muutamia 1880-luvun topografisia karttoja (pieniä), joihin on jälkikäteen lisätty rantaradan linja. Markku Nummelinin Rantarata (2008) kertoo radan historiasta.