Onko jossain julkaistu koottuna Yleisradion tilaamia joulurunoja? Etsin erityisesti tätä runoa, josta katkelma: Oi, vaikka on ehkä musta maisema ja järvi auki,…

Kysytty

Onko jossain julkaistu koottuna Yleisradion tilaamia joulurunoja? Etsin erityisesti tätä runoa, josta katkelma:
Oi, vaikka on ehkä musta maisema ja järvi auki,
ja järvi auki ja aurinko risukossa.

Haluaisin varmistaa lähteen, onko kyseessä Paavo Haavikon radioruno vuodelta 1966.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Katkelma on Paavo Haavikon runosta Ei sitä joulua vuodelta 1966, runon viimeinen kappale. Runo sisältyy teokseen Lapsuuden joulu. Osa 1: kauneimmat joulun runot ja laulut (koonneet Satu Marttila ja Juha Virkkunen, 1979). Teoksessa mainitaan, että runo on esitetty radiossa vuonna 1966. Muuta lähdettä runolle ei kerrota - toisin kuin muiden runojen kohdalla.

Yleisradion joulurunoja tai radiorunoja ei ole koottu erilliseen teokseen.

Saat koko runon sähköpostiisi.