Otsikko
Onko jonkun kaunokirjallisen teoksen (osittaisena) tapahtumapaikkana Kangasniemi? (Muistelen Arto Paasilinnaa, mutten muista teosta.)

Kysytty

Onko jonkun kaunokirjallisen teoksen (osittaisena) tapahtumapaikkana Kangasniemi? (Muistelen Arto Paasilinnaa, mutten muista teosta.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eeva Norénin dekkareiden sekä Teuvo Masalinin teosten tapahtumapaikkana pidetään Kangasniemeä, vaikka sitä ei suoraan teoksissa mainita. Kangasniemeläiset lukijat kuitenkin tunnistavat kuntansa teksteistä.
Arto Paasilinnan teoksista ei löytynyt Kangasniemeä, vaikka Mikkelin ohi joissakin matkattiinkin, mutta esim. toinen savolainen kunta Kerimäki on tärkeä paikkakunta hänen teoksessaan Auta armias.
Markku Ropposen uudessa dekkarissa Kuhala ja viimeinen kesävieras (Tammi, 2004)tapahtuu murha Puulaveden rannalla, mutta varsinaisesti Kangasniemeksi paikkaa ei mainita.
Elämäkertojen ja muistelmien tapahtumapaikkana Kangasniemi on esillä mm. lukuisissa Otto Mannista ja hänen sukuaan käsittelevissä kirjoissa.