Otsikko
Onko Johannes Gutenbergiltä olemassa mitään lainausta/sitaattia tai jotain, mikä olisi hänen kirjoittamaansa?

Kysytty

Onko Johannes Gutenbergiltä olemassa mitään lainausta/sitaattia tai jotain, mikä olisi hänen kirjoittamaansa?

Vastaus

Vastattu

Joitain Gutenbergin nimiin pantuja sitaatteja on mahdollista löytää, mutta kokonaan eri asia on, kuinka autenttisina ja luotettavina näitä voi pitää. Lähdeviittauksia näissä "lainauksissa" ei yleensä ole, joten niiden yhteyttä Gutenbergiin on vaikea todentaa. Kokonaan vastaanottajan tulkinnan varaan jää, ovatko nämä kenties Gutenbergin itsensä kirjoittamaa tekstiä, jonkun muun ylös merkitsemiä Gutenbergin sanoja, referaatti jostakin Gutenbergin kirjoittamasta tai sanomasta vai puhdasta fiktiota. Levinnein näistä "Gutenbergin" sanomisista lienee lausahdus painokoneesta ehtymättömänä lähteenä, josta virtaavien purojen välityksellä Jumala levittää sanaansa ja joka uuden tähden lailla karkottaa tietämättömyyden pimeyttä. Se, että sitaatti on verkkolähteistä paljon helpompi löytää englannin- kuin saksankielisenä, on jo omiaan herättämään jonkinasteisia epäilyksiä sen autenttisuudesta.

"Es ist sicherlich eine Presse, aber eine Presse, aus der unerschöpfliche Ströme fließen sollen. Dadurch wird Gott Sein Wort verbreiten. Eine Quelle der Wahrheit wird daraus fließen: wie ein neuer Stern wird sie die Dunkelheit der Unwissenheit zerstreuen und ein bisher unbekanntes Licht unter den Menschen hervorbringen."

“It is a press, certainly, but a press from which shall flow in inexhaustible streams...Through it, God will spread His Word. A spring of truth shall flow from it: like a new star it shall scatter the darkness of ignorance, and cause a light heretofore unknown to shine amongst men.”

Tosiasia kuitenkin on, että Gutenbergista ja hänen elämästään on jälkimaailmalle tallentunut hyvin niukasti tietoja. Se, mitä hänestä ylipäänsä tiedetään, perustuu suurimmaksi osaksi Strassburgista ja Mainzista sattumalta löydettyihin vanhoihin oikeudenkäyntiasiakirjoihin, joiden avulla on voitu muodostaa jonkinlainen hatara kuva hänen vastuksia täynnä olleesta taipaleestaan.

Painetuissa lähteissä lähimmäs autenttista "jotain Gutenbergin kirjoittamaa" päästään ehkä Yrjö A. Jäntin Kirjapainotaidon historia -teoksessaan siteeraamassa Johannes Balbuksen Catholiconin kolofonitekstissä. Jäntin mukaan tässä kirjanpainajan jälkikirjoituksen tekstin "ylevässä sanonnassa ja kirjanpainajan omassa vaatimattomuudessa ovat monet lukevinaan 'Gutenbergin tyyliä'":

"Kaikkein Korkeimman avulla, jonka viittauksesta lasten kielet tulevat puhuviksi ja joka usein vähäisille näyttää sen, jonka viisailta salaa, on tämä erinomainen kirja Catholicon Herran ihmiseksi tulemisen vuonna 1460 siunatussa Mainzissa, eräässä kuuluisan Saksan kansakunnan kaupungissa, jonka kansan Jumalan suosio niin suuren hengen valon ja vapaan armon lahjan kautta on katsonut arvolliseksi asetettavaksi yläpuolelle muiden maailman kansojen, painettu ja valmiiksi saatettu, ei ruo'on, rihvelin tai sulkakynän, vaan patroonien ja muottien ihmeellisen yhteensopivuuden, suhteiden ja sopusoinnun avulla."