Onko islantilaisia saagoja julkaistu suomeksi kirjoina ja onko niitä lainattavana?

Kysytty

Onko islantilaisia saagoja julkaistu suomeksi kirjoina ja onko niitä lainattavana?

Vastaus

Vastattu

Useita islantilaisia saagoja on luettavissa suomeksi. Löydät suomennetut islantilaiset saagat esimerkiksi Helmet-haulla hakusanoilla saagat islanti*. Rajaa hakutulos sivun vasemmassa laidassa olevilla rajoittimilla suomen kieliseen aineistoon.

Helmet-kirjastojen kokoelmista löytyvät seuraavat saagat tai saagakokoelmat.

Jómin saaren viikinkien saaga (Jómsvikinga saga, Atrain&Nord, 2019, suom. Sirpa Aalto)

Poltetun Njállin saaga (Brennu-Njáls saga, Planeetta-antikvariaatit, 2018, suom. Antti Tuuri)

Egill Yksikätinen : muinaissaagoja Pohjolasta (Finn Lectura, cop. 2013, toim. Helga Hilmisdóttir, Kirsi Kanerva ja Sari Päivärinne, suom. Sirpa Aalto)

Orkneylaisten saaga (Orkneyinga saga, Otava, 2008, suom. Antti Tuuri)

Gunnlaugr Käärmeenkielen saaga ja muita lyhytsaagoja (Otava, 2006, suom. Antti Tuuri)

Grettir Väkevän saaga (Grettis saga, Otava, 2003, suom. Antti Tuuri)

Gísli Súrinpojan saaga (Gísla saga Súrssonar, Johnny Kniga, 2003, suom. Joonas Ahola)

Egillin, Kalju-Grimrinpojan saaga (Egils saga Skallagrímssonar, Otava, 1994, suomentanut Antti Tuuri)

Lohilaaksolaisten saaga ja Veriveljien saaga (Ex libris, 1972, muinaisislannista suomentanut ja selityksin varustanut Jyrki Mäntylä)

Voit tarkistaa teosten saatavuuden Helmet-haulla.

https://www.helmet.fi/fi-FI

https://kansalliskirjasto.finna.fi/