Onko iltarukous "Levolle lasken Luojani, armias ole suojani, jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi" käännetty saksaksi? Jos, niin missä kirjassa?

Kysytty

Onko iltarukous "Levolle lasken Luojani, armias ole suojani, jos sijaltain en nousisi, taivaaseen ota tykösi" käännetty saksaksi? Jos, niin missä kirjassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen rukous on itse asiassa osa vanhaa virttä, joka nykymuodossa tunnetaan nimellä ”Ilta on tullut, Luojani” (virsi 563). Se on suomennettu ensimmäisen kerran englannista 1860, mutta englantilaista tai yhdysvaltalaista sanoittajaa ei tunneta. Osoitteessa http://evl.fi/virsikirja.nsf/0/651baf4779923fcfc22570c8007bd524?OpenDoc… kerrotaan suomennoksen vaiheista enemmän.

Suoraa saksannosta tuolle suomenkieliselle rukoukselle ei löytynyt – osa sanoistahan on valittu loppusointujen vuoksi, joten suoraan sitä ei pystyisi yhtä sointuvasti saksaksi kääntämäänkään –, mutta hiukan vastaavia iltarukouksia tuntuu olevan saksaksikin. Yksi löytyy esimerkiksi rukouskirjasta Allgemeines Evangelisches Gebetbuch (Fueche-Verlag, 1971) ja alkaa ”In deinem Namen, lieber Herr Jesu”. Jos rukouksen haluaa saada sanatarkasti saksaksi, kannattaa melkein itse kääntää se suomesta.

19 ääntä

Kommentit

Hei! Vasta nyt näin kysymyksen, onko iltarukousta "Levolle lasken, Luojani" saksaksi. Minun saksaksi kirjoittamassani ja v. 1993 ilmestyneessä kirjassani Pekka Peltonen: "Die Augen der Barmherzigkeit" (kustantaja St.Johannis-Druckerei, Lahr) on seuraava oma käännökseni tästä rukouksesta: "Nun lege ich mich zu Bett / gnädig schütze mich, du Gott / sollt'ich nicht mehr aufstehen / zu dir in Himmel laß mich gehen". Kirjani, jossa tämä on, on fiktiivinen, lähinnä nuorille lukijoille tarkoitettu panttivankidraama, jonka tapahtumat olen sijoittanut suomalaiseen kirkonkylään. Kirjaa on vain saksaksi eikä sitä saa enää uutena, mutta netistä sitä voi ostaa käytettynä monista kaupoista. Toivottavasti tästä tiedosta on vielä apua. Terveisin Pekka Peltonen, Saksa