Onko "Ilomantsin murretta" eli ilomantsilaisten käyttämää puhekieltä käsittävää kirjallisuutta?

Kysytty

Onko "Ilomantsin murretta" eli ilomantsilaisten käyttämää puhekieltä käsittävää kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavassa kirjassa on näytteitä Ilomantsista:
Forsberg, Hannele: Pohjois-Karjalan murrenäytteitä. 1988.
Vanhempia murrenäytteitä on kirjassa:
Suomen kansan murrekirja 2 : itämurteet. 1945.
Vielä vanhempaa kieltä käsittelee Aimo Turunen kirjassaan Mantsin laulu : Ilomantsin ja sen lähitienoiden kalevalaista kansanrunoutta, 1987. Siinä on esitelty ilomantsilaisia runonlaulajia ja heidän runouttaan. Luvussa Pohjois-Karjalan kansanrunouden kielestä s. 16 on kerrottu itäisistä murteista.

Aluetietokanta Koivikosta löytyi asiasanoilla 'Ilomantsi, murteet' ja 'Pohjois-Karjala, murteet' joitakin aiheseen liittyviä lehtiartikkeliviitteitä:

Turunen, Aimo: Pohjois-Karjalan murteen itäiset ainekset.
Karjalainen viesti 1988:1, s. 11-14

Turunen, Aimo: Karjalaismurteet tämän päivän Suomessa. Pohjois-Karjala II.
Karjalan heimo 1974:9-10, s. 152

Hirvonen, Tauno: Ilomantsin Mustalahden tienoon karjalaismurteen savolaistuminen sandhi-ilmiöiden valossa.
Karjalainen viesti 1972:4, s. 13-15

Romppanen, Pekka: Ilomantsilaisia vatkutuksia.
Pogostan pakinat 1954:3, s. 5-7

Koivikko löytyy Joensuun seutukirjaston sivulta: http://jokunen.jns.fi/Intro?formid=portal
Aineistotietokanta Jokusesta löytyvät kirjojen saatavuustiedot Joensuun seutukirjastossa: http://jokunen.jns.fi/?formid=form2
Lehdet löytyvät Joensuun pääkirjaston maakuntaosastolta, jossa niitä voi käydä lukemassa. Artikkeleista voi ottaa kopioita.