Onko ilomantsilaisista tehty elämäkertoja? Erityisesti naisten elämäkerrat kiinnostavat, tosin miestenkin!

Kysytty

Hei,
Onko ilomantsilaisista tehty elämäkertoja? Erityisesti naisten elämäkerrat kiinnostavat, tosin miestenkin!

Vastaus

Vastattu

Hei,

alla elämäkerrallisia teoksia, joilla on yhteys Ilomantsiin:

Harvilahti, Anja: Valkoisen kaapin tarinoita (2002) (sukutarinoita ja ruokaohjeita)
Holopainen, Mirjam: Ilomantsin Lackströmit ja heidän aikansa (1986)
Ikonen, Jorma: Vapaaehtoisena kotiseutua puolustamassa : Veikko Määttäsen talvisota (2020)
Korhonen, Eino: Koitereen kasvatti (1982)
Loima, Hannu: Pogostan pappina (1982)
Mäkelä, Jari: Rakkaudessa Karjalaan : aitosuomalainen ja Runonlaulajan pirtin juoksupoika (2020) (Heikki Klemola)
Rissanen, Kaisu: useita muistelmia, esim. Ilon ja surun, rajan ja runon Ilomantsi (2012)
Räty, Jouko: Paula kahdessa Karjalassa (1999) (Paula Klemola)
Saarenheimo, Kerttu: Katri Vala : aikansa kapinallinen (1984) (K. V. asui Ilomantsissa lapsena sekä toimi siellä opettajana vuosina 1925-1929)
Saarisalo, Aapeli: Pietari Kurvinen, kaukokatseinen karjalainen (1978)
Saloheimo, Lauri: Pytingin poika (1976)
Salonen, Ilmari: Henrik Renqvist 1 (1930) ja 2 (1931)
Turunen, Aimo: Mateli Kuivalatar : Koitereen laulaja, Kantelettaren runotar (1985)
Mateli Kuivalattaren elämästä kertoo myös Anu Kaipaisen romaani: Kuin on pitkät pilven rannat : tarvittavin paikoin runsaan kirjallisen vapauden kuvittama kertomus Mateli Kuivalattaren, Kantelettaren muusan ja Suomen ensimmäisen tunnetun naislyyrikon yksinäisestä elämästä (2000)

Tänä vuonna on elämäkertansa julkaisemassa Ilomantsissa elämäntyönsä ev.lut. seurakunnan palveluksessa tehnyt Sirkka Konttinen.