Onko ihmisillä, joilla on situs inversus (sisäelinten peilikuvasijainti) vastaavasti aivopuoliskot eri päin kuin yleensä? Entä ovatko useimmat vasenkätisiä?

Kysytty

Onko ihmisillä, joilla on situs inversus (sisäelinten peilikuvasijainti) vastaavasti aivopuoliskot eri päin kuin yleensä? Entä ovatko useimmat vasenkätisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Symmetry -lehdessä 2021 julkaistussa artikkelissa Atypical Brain Asymmetry in Human Situs Inversus: Gut Feeling or Real Evidence? on käyty läpi tutkimuksia, joita on tähän mennessä tehty situs inversuksen vaikutuksesta aivoihin. Laajemmin tai kokonaisuudessaan katsottuna aineistosta ei kirjoittajien mukaan löydy ainakaan selkeää yksiselitteistä yhteyttä sisäelinten peilikuvasijainnin ja aivojen poikkeavuuksien välillä, toisin kuin joillakin muilla lajeilla on tähän mennessä todettu. Tästä huolimatta monesta tutkimuksesta on ainakin löytynyt joitakin viitteitä siitä, että situs inversuksen omaavilla ihmisillä vasen aivopuolisko on yleisesti hiukan edempänä suhteessa oikeaan, kun tavallisesti on päinvastoin (ns. Yakovlevian torque). Toimintojen kasaantuminen (crowding) tietylle aivopuoliskolle saattaa myös olla yleisempää. Artikkelin kirjoittajien mukaan sisäelimistö ja hermosto palvelevat kuitenkin varsin erilaisia biologisia tarkoitusperiä, ja syyt kussakin esiintyville poikkeamille todennäköisesti saattavat erota suurelta osin toisistaan. Asymmetriaan johtavat kehitykselliset polut ovat tämän lisäksi hyvin monimutkaisia, ja etenkin aivojen suhteen paljon on vielä tutkimatta ja löytämättä.

Kenties huomionarvoisin kysymykseesi liittyvä löydös oli ero situs inversuksen alkusyyssä tutkimuksiin osallistuneiden henkilöiden välillä. Situs inversus on usein kytköksissä primaariin siliaariseen dyskinesiaan (keuhkojen värekarvojen synnynnäinen toiminnan häiriö), ja näillä henkilöillä aivojen rakenne sekä kätisyys jäljittelee pitkälti valtaväestöä. Jos alkusyy tai mekanismi ei kuitenkaan ole johdettavissa tiettyyn syndroomaan, ja mahdollisesti paikannettavissa jo aiempaan sikiön kehitysvaiheeseen, tämä sen sijaan vaikuttaisi johtavan käänteiseen aivopuoliskojen keskinäiseen suhteeseen. Vasenkätisyys näiden tutkimushenkilöiden kohdalla oli myös jonkin verran yleisempää. Puutteena tällä hetkellä olemassa olevissa tutkimuksissa artikkelin kirjoittajat pitävät kuitenkin pientä otoskokoa, sillä situs inversuksen esiintyminen ylipäätään on harvinaista. Osa sen omaavista henkilöistä ei myöskään ole tietoisia tilastaan, koska siihen ei välttämättä liity mitään oireita. Näin ollen kirjoittajat suhtautuvat vielä varovasti kovin varmojen päätelmien tai yleistysten tekoon nykyiseen tutkimusaineistoon pohjautuen. He päättävätkin artikkelin sanomalla, että aihe kaipaa vielä paljon lisätutkimusta ja vertailua myös situs inversuksen eri tyyppien välillä.

Lähteet:

https://www.mdpi.com/2073-8994/13/4/695/htm

https://thereaderwiki.com/en/Yakovlevian_torque

https://www.terveyskirjasto.fi/orp01538

Kehitysbiologia: solusta yksilöksi (Duodecim, 2015)