Onko ihmisellä magneettimuisti?Niinkuin tietokoneella on.

Kysytty

Onko ihmisellä magneettimuisti? Niinkuin tietokoneella on.

Vastaus

Vastattu

Tavallaa, muttei niin yksinkertaisesti kuin tietokoneella.

"Muisti on myös erittäin monimutkainen asia. Se on sähköä, kemiaa ja biologiaa." toteaa professori Laura Hokkanen Helsingin yliopiston ylioppilaslehdessä 6.3.2020.

https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/terveys/miten-muisti-pelaa-elaman-eri-vaiheissa

Samassa artikkelissa solubiologi, dosentti Pirta Hotulainen Helsingin yliopistosta kuvailee aivotapahtumia näin:

"Ihmisen aivoissa on sata miljardia hermosolua, joista jokaisella on tuhansia yhteyksiä. Hermosolut eri puolilla aivoja muodostavat keskenään verkostoja, joiden välisessä vuorovaikutuksessa syntyy kaikki älyllinen toiminta, muun muassa muistaminen.

Hermosolujen välillä on kanavia, joita avataan tai suljetaan. Kanavien määrä ja tyyppi säätelevät, kuinka herkästi hermosolut vaikuttavat toisiinsa. Välittäjäaineet avaavat kanavan, jolloin ionit menevät siitä läpi. Tämä taas muuttaa solun kalvojännitettä ja panee alulle useita biokemiallisia reaktioita.

Kanavan aukeaminen on tapa viedä signaali eteenpäin.

Solun kalvojännitteen muutos eli sähköinen signaali etenee solukalvolla hermosolun tuojahaarakkeista solun keskelle. Solu summaa signaalit ja päättää, lähetetäänkö signaali eteenpäin seuraaville hermosoluille.

Muistiin vaikuttavat aivojen rakenne, se millaisia verkostoja ja yhteyksiä hermosolujen välillä on ja miten joustavasti hermosolujen yhteydet muokkautuvat. Myös välittäjäaineiden tasapaino on tärkeää."

Jotta muisti olisi vieläkin monimutkaisempi käsittää ja tutkia, on ihmisellä kahdenlaista muistia pitkäkestoista ja lyhytkestoista. Ne jakautuvat vielä kuuteen eri muistitoiminnon lajiin. Terveyskirjasto