Onko ihan "poliittisesti korrektia" käyttää sanaa JENKKI kun Yhdysvaltojen armeijan henkilökuntaa tulee harjoituksiin Suomen armeijan kanssa?

Kysytty

Onko ihan "poliittisesti korrektia" käyttää sanaa JENKKI kun Yhdysvaltojen armeijan henkilökuntaa tulee harjoituksiin Suomen armeijan kanssa? (MTV3 tekstitv). Ainakaan Yhdysvalloissa sanaa ei oikein käytetä...

Vastaus

Vastattu

Satu Tervonen on tutkinut erilaisia kansalaisuuden tai etnisen ryhmän ilmauksia tutkielmassaan vuonna 2000: Ruma ryssä ja rento jenkki. Tutkielma etnonyymien konnotaatioista. Pro gradu ‑tutkielma. Säilytteillä Helsingin yliopiston suomen kielen laitoksessa.

Hän tuli jenkki nimityksen kohdalla tulokseen:" Kaikkein rennoin mutta sopivin sana oli tutkimuksen joka tilanteessa ja jokaisessa vastausryhmässä jenkki, joka käyttäytyi rentouttaan lukuun ottamatta samalla tavoin kuin neutraalisti muodostetut kansallisuusilmaukset. Ensimmäisessä ja toisessa tilanteessa jenkki koettiin ”rennoksi mutta sopivaksi”, kolmannessa puolestaan ”melko harmittomaksi”."  Kielikello.fi

Jenkki on siis arkityylinen, muttei loukkaava. Amerikkalinen olisi varmasti uutiskäytössä neutraalimpi ilmaus.

4 ääntä

Kommentit

Suomen kieli on siitä ansiokas, että siinä on sana "yhdysvaltalainen", jota kannattaakin käyttää sanan "amerikkalainen" sijaan aina kun mahdollista. Kaikissa kielissä ei ole lainkaan yhtä luontevaa tapaa erottaa yhdysvaltalaiset siitä Pohjois- ja Etelä-Amerikan väestön suuresta enemmistöstä, joka ei ole yhdysvaltalaisia.

Hyvä lisäys, Tommi.

Kirjaston sinänsä asiallisen vastauksen lähteet ovat runsaan 20 vuoden takaa. Niinpä voisi olla aiheellista tarkistaa, onko tuoreemmissa suosituksissa mitään uutta. Kielitoimiston sanakirja päivitettiin viimeksi marraskuussa 2021. Siellä hakusana "jenkki" luonnehditaan arkiseksi - ja kaikissa kolmessa esimerkissä puhutaan Yhdysvalloista, ei Amerikasta.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/jenkki?searchMode=all

Jo Kielitoimiston sanakirjan 1. painoksessa 2000-luvun alussa ja sitä edeltäneessä Perussanakirjassa oli hakusana "jenkkiläinen", luonnehdintana "ark." - ja asiatyylisenä vastineena "yhdysvaltalainen", ei "amerikkalainen".

Tuossa kysymyksessä on puhe englanninkielisestä keskustelusta, ja eri kontekstin takia myöskin vastaus on erilainen. Tässä aiemmassa kysymyksessä on otettu kantaa vain suomenkieliseen keskusteluun, ottamatta huomioon että kysyjällä saattoi sittenkin olla mielessä myös englanninkielinen keskustelu vierailijoiden kanssa.