Onko Í eri kirjain kuin I?

Kysytty

Onko Í eri kirjain kuin I? Onnenpyörän uudessa versiossa oli kerran tehtävä, jonka ratkaisu oli "SURREALISTI SALVADOR DALÍ, ja siinä tuo I oli tehtävässä jo valmiiksi näkyvissä, koska se ei kuulu suomen kielen aakkosiin. Mutta katsottaisiinko nuo espanjan kielessä samaksi kirjaimeksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielessä merkit voi tulkita eri kirjaimiksi, koska suomen kieli ei tunne Í -kirjainta. Käytännössä suomalainen ääntää molemmat merkit iinä.

Myös espanjan kielessä Í ja  I ovat sama kirjain. Painomerkki jakaa vokaalin eri tavuun edellisen tai seuraavan vokaalin kanssa.

"Tavutuksesta: A, o ja e ovat vahvoja vokaaleja, i ja u heikkoja. Vahva + heikko vokaali tai kaksi heikkoa vokaalia kuuluvat samaan tavuun.

Jos yhtymässä on painomerkki, vokaalit kuuluvat eri tavuihin = Ma|rí|a."

https://espanjaa.wordpress.com/2011/09/25/1-aantaminen/