Onko Hotelli Kalastajatorpasta mitään historiikkia olemassa.Haaga-instituutin kirjastosta löytyy yksi lehtiartikkeli, onko kenties jossain ravintolahistoriaa…

Kysytty

Onko Hotelli Kalastajatorpasta mitään historiikkia olemassa.Haaga-instituutin kirjastosta löytyy yksi lehtiartikkeli, onko kenties jossain ravintolahistoriaa käsittelevässä kokoomateoksessa jotain? Olen sisustusarkkitehti, aloittamassa kohteen peruskorjaussuunnittelua. Kyseessä on suojelukohde, haluaisin perehtyä aiheeseen historiasta alkaen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjastossa on koottuna Helsinki-kokoelma, joka tarjoaa asiakkaille pääkaupunkiaiheista aineistoa käytettäväksi pääkirjaston (Rautatieläisenkatu 8, Itä-Pasila ) tiloissa. Kokoelmassa on aineistoa kaupunginkirjaston toiminnan alkuajoilta 1860-luvulta asti. Helsinki-kokoelma on käsikirjastokokoelma, josta ei anneta kotilainoja, mutta useista teoksista on olemassa myös lainattavia niteitä kirjastojen yleiskokoelmissa. Kokoelman tuoreimpien teosten tietoja voit selata Plussa-aineitotietokannasta http://www.libplussa.fi/ Hakusanoina voi käyttää Helsinki ja kaupunginhistoria. Tässä yksi esimerkki Kaupungin Leijona-sydän--Stadens Lejonhjärta--The Lionheart of the City / Helsingin kaupunginmuseo, 1998.

Helsingin kaupunginmuseolla http://www.hel.fi/kaumuseo/index.html on yli 700 000 kuva-arkisto, joka on vuodesta 1906 alkaen. Sofiankatu 4 00170 Helsinki puh. 169 3450, 169 3449 Asiakaspäivät ovat maanantai ja torstai kello 10 - 15.