Onko 'Hiiri kissalla räätälinä' Martti Haavion mielikuvituksen tuote (lähde: 'Iloinen eläinkirja') – vai kenties muunnelma jostain (mahd. eurooppalaisesta)…

Kysytty

Hei!

Onko 'Hiiri kissalla räätälinä' Martti Haavion mielikuvituksen tuote (lähde: 'Iloinen eläinkirja') – vai kenties muunnelma jostain (mahd. eurooppalaisesta) sadusta?

Kiitos! :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Martti Haavio, joka oli mm. kansanrunouden tutkija, kertoo Iloisen eläinkirjan jälkilauseessa, että kirjan sadut perustuvat kansansatuihin. Hän luettelee kirjan sadut, joiden perustana on joku muu kuin suomalainen kansansatu. Hiiri kissalla räätälinä -satu ei ole tässä luettelossa. Eli satu näyttäisi perustuvan suomalaiseen kansansatuun.