Onko henkilöitävissä ja ajoitettavissa, kuka toi julkisuuteen käsitteen "Pihtiputaan mummo" siinä mielessä, että asiat pitäisi esittää tai niiden pitäisi olla…

Kysytty

Onko henkilöitävissä ja ajoitettavissa, kuka toi julkisuuteen käsitteen "Pihtiputaan mummo" siinä mielessä, että asiat pitäisi esittää tai niiden pitäisi olla niin selkeitä, että hänkin ymmärtää?

Itse muistan kuulleeni Pihtiputaan mummosta ensimmäisiä kertoja vasta 1990-luvun loppupuolella, yhteydessä, jossa puhuttiin internetistä ja ennakoitiin digitelevision tuloa. Siinä yhteydessä muistan viittauksen myös siihen, että Yhdysvalloissa tunnettiin vastaava syrjäseudulla asuva henkilö (en muista oliko mies vai nainen).

Onko käsite siis hyvin uusi vai ulottuvatko juuret kovinkin kauas.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Pihtiputaan Mummon isäksi" on henkilöitävissä Allan Liuhala, lehtimies ja lehtimiestyön opettaja Tampereen yliopistossa, jossa hän journalistin uransa ohessa opetti koko 60-luvun.

Ilmauksen syntyajankohta on varhainen 1960-luku: "'Pitää kirjoittaa niin, että Pihtiputaan Mummokin se ymmärtää', livahti kerran 1960-luvun alun opetustilanteessa Liuhalan suusta."

Pihtipudas valikoitui mummon kotipaikaksi "paljolti siksi, että Pihtiputaalla asui urheiluvaikuttaja Tahko Pihkala, Liuhalan isän kaveri."

Mummon päätyminen osaksi ilmausta juontaa juurensa Liuhalan kotioloihin: "Liuhalan perheeseenhän kuului Tampereen-vuosina mummu, anoppi. 'Mummu oli meidän perheen aarre ja rikkaus. Lapset olivat hänelle kaikki kaikessa', Liuhala kehuu. -- 'Voi olla, että hänellä oli vaikutusta Pihtiputaan Mummonkin syntymiseen', Liuhala tunnustaa."

Liuhalan suositus on, että ilmaisussa Pihtiputaan Mummo myös jälkimmäinen sana kirjoitetaan isolla.

Pihtiputaan Mummon vastinehahmoja muissa maissa ovat esimerkiksi Nisse i Bakarmossan Ruotsissa ja Milkman from Omaha ("omahalainen maitomies") Yhdysvalloissa.

Lähde:
Pietilä, Jyrki, Allan Liuhala - lehtimies. Edita, 2008