Onko helsingin kaupungintalon juhlasalin iso kristallikruunu peräisin Heimolantalon eduskunnan kokoushuoneen katosta? Ellei niin mistä sitten ja mikä on…

Kysytty

Onko helsingin kaupungintalon juhlasalin iso kristallikruunu peräisin Heimolantalon eduskunnan kokoushuoneen katosta?
Ellei niin mistä sitten ja mikä on empiremallisen kruunun nimi?
Mikähän oli sitten sen Heimolantalon sisustuksen kohtalo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Martti Helminen kaupunginarkistosta kertoi seuraavaa:
Kaupungintalosta ja sen korttelista on julkaistu seikkaperäinen
tutkimus. Kaupunginmuseon julkaisusarjassa "Kaupungin Leijona-sydän" (Narinkka 1998). Tuossa em teoksessa mainitaan kristallikruunuistakin jotakin. Kuvia vertailemalla, joita
on kirjassa, voi todeta, että 1930-luvun kuvassa on ainakin nykyinen komea
ilmestys. Heimola-kytköksestä en tiedä mitään mutta Eduskunnan ens kokoussalia
ns VPK:n talossa vuonna 1907 koristi kuvien perusteella (minun mielestä)
samanlainen suuri kruunu kuin nykyinen kaupungintalon.

Yllä mainitun kirjan saatavuustiedot löytyy osoitteesta: www.helmet.fi

Helsingin Sanomien artikkelit 21.02.1999; 02.02.2002 & 11.11.2006 käsittelevät mm. Heimolantalon historiaa, purkua & kohtaloa. Näitä artikkeleita voi lukea mikrofilmeiltä Pasilan kirjaston uutis-/lehtiosastolla.