Onko Helsingin kaupungin kansakouluissa tehty kokoavaa historiaa? Tai mistä saa tietoja noin 1900-1915 väliltä.

Kysytty

Onko Helsingin kaupungin kansakouluissa tehty kokoavaa historiaa? Tai mistä saa tietoja noin 1900-1915 väliltä.

Vastaus

Vastattu

Helsingin kansakoulujen historiaa käsitteleviä teoksia Helmet-kirjastossa:

Urho Somerkivi, Helsingin kansakoulun historia, Helsingin kaupunki, 1977

Helsingin maalaiskunnan kansakoululaitos = Folkskolväsendet i Helsinge : 1866-1966 / toimittanut Lauri Leppänen, Helsingin maalaiskunta, 1966

Pasilan kirjaston Helsinki-kokoelmassa on Helsingin kaupungin kansakoulut, toimintakertomuksia lukuvuodesta 1902-1903 lukuvuoteen 1914-1915. Teoksia ei lainata, mutta niitä voi tutkia Pasilan kirjastossa.

Lisäksi kiinnostavia voisivat olla teokset:

Kalevi Tamminen, Kansakoulun uskonnonopetus vuosisadan vaihteen murroksessa : maamme kansakoulujen uskonnonopetuksen asema, tavoitteet ja opetussuunnitelmat vuosina 1898-1912, WSOY, 1967

Tietoa, taitoa, asiantuntemusta. 3 : Henkistä kasvua, teknistä taitoa / Kirsi Ahonen, Marjaana Niemi, Jaakko Pöyhönen,  Suomen historiallinen seura, 1992